چگونه از تخصص وکیل خانواده استفاده کنیم؟

یکی از اصلی ترین دغدغه های زوجین برای اختیار نمودن وکیل خانواده، هزینه وکیل خانواده است که از آن اطلاع  د

توسط ATRINNEWS در 10 اسفند 1400

یکی از اصلی ترین دغدغه های زوجین برای اختیار نمودن وکیل خانواده، هزینه وکیل خانواده است که از آن اطلاع  دقیقی ندارند. یکی از دلایلی که سبب می شود زوجین حین برخورد با مشکلات به جای گرفتن وکیل ترجیح دهند که خود دنباله کارها را بگیرند، عدم اطلاع از قیمت وکیل خانواده است. 

وکیل خانواده شخصی حقوقی است که با در زمینه مسائل حقوقی آموزش دیده و توانایی دفاع از حقوق موکل خود را دارا است. به علت اهمیت خانواده در اجتماع توجه ویژه ای به این بنیان کوچک شده است. این بنیان با ازدواج زن و مرد شکل گرفته و با حضور فرزندان گسترش پیدا می کند. خانواده یک بنیان کوچک اما اساسی است که محل رشد و تعالی اعضا شناخته می شود. اما بنا به دلایلی گاها زوجین با یکدیگر به اختلاف رسیده و برای حل مشکلات خود ناگزیر به دادگاه های خانواده مراجعه می نمایند.

حل مسائل حقوقی دارای پیچیدگی هایی است که افراد عادی ممکن است در مواجه با آن ها خسته و کلافه شده و علم کافی جهت انجام امور آن به درستی نداشته باشند. در این زمان یک وکیل خانواده با بر عهده گرفتن وکالت خانواده در کنار شخص حضور یافته و به حل مشکلات وی کمک می نماید.

وکیل خانواده کیست؟

پیش از آن که به وکیل خانواده مراجعه نمایید، باید بدانید که وکیل خانواده کیست و در چه زمینه ای فعالیت می نماید. حقوق حوزه های مختلفی داشته و برخی از وکلا به صورت تخصصی در یک زمینه خاص فعالیت نموده و در آن زمینه حرفه ای تر می شوند. یکی از زیر شاخه های حقوق، خانواده می باشد.

حقوق خانواده و دعاوی خانوادگی آن دسته از دعاوی هستند که به موضوعات خانواده از جمله طلاق، دعاوی مربوط به ازدواج، مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، استرداد جهیزیه، عده طلاق، رجوع از طلاق، دعاوی دوران نامزدی و... مربوط می شوند. 

به وکلایی که در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت می نمایند، وکیل خانواده گفته می شود.

وکیل خانواده دارای چه وظایفی است؟

  • وظایف وکیل خانواده خوب این است تا به تمامی وظایف خود در مقابل موکلش عمل نماید. وکیل خانوادگی موظف است که مشاوره و اطلاعات لازم را به موکل خود داده و راه کار های مناسب جهت طی کردن روند دعاوی را ارائه نماید.

  • وکیل باید با دقت اسناد و مدارک موجود را مطالعه نموده و در صورت لزوم و تشخیص مدارک و مستندات تکمیلی را درخواست نماید و با توجه به مدارک موجود دادخواست را تقدیم دادگاه نماید. وکیل با توجه به وکالت نامه ای که در اختیار دارد در انجام اعمال مربوط به پرونده اختیار عمل دارد.

  • وکیل امور خانواده باید در تمامی جلسات دادگاه حضور پیدا کرده و در جلساتی که موکل حضور نمی یابد نیز به نمایندگی از موکل در دادگاه خانواده حاضر شود.

مهم ترین ویژگی های یک وکیل خانواده متخصص

مهم ترین وظیفه و ویژگی بهترین وکیل خانواده آن است که پیش از پذیرش پرونده موکل، اقدام به برگزاری یک جلسه همراه با موکل نموده و تمامی اسناد، مدارک و شواهد موجود را بررسی نماید. مطالعه کامل پرونده جهت اطلاع کامل از موضوع اتهامات و آشنایی با متهم است. چنانچه وکیل خانواده تشخیص دهد که فرد در گفته های خود صادق است، وکالت وی را پذیرفته تا بتواند به بهترین نحو ممکن از وی دفاع نماید.

وکالت تعهد به وسیله است. یعنی وکیل موظف است که تمام تلاش خود را از طریق استناد به قوانین و مقررات انجام دهد تا از موکل خود دفاع نماید اما از نظر قانونی وکیل مسئولیتی در قبال به نتیجه رسیدن پرونده و پیروزی موکل خود نداشته و تضمینی برای دستیابی به نتیجه نمی دهد. با این وجود بهترین وکیل خانواده آن است پرونده را به دقت بررسی نموده و چنان چه امکان پیروزی در پرونده اندک است، موکل خود را آگاه سازد.

وکیل خانواده در تهران و شهرستان ها باید از دانش و آگاهی بالایی در زمینه فعالیت خود یعنی وکالت خانواده برخوردار بوده و همواره علم خود را به روز نگه دارد.

وکیل خانواده از طرف موکل خود نماینده بوده و امین وی شناخته می شود. یک وکیل خانواده خوب امانتدار موکل خود بوده و در حفظ اسرار و اموال موکل خود می کوشد.

وکیل خانواده باید از گفتن موضوعات غلوآمیز و غیرممکن دوری کرده و با بلوف زدن مسیر پرونده را به بیراهه نکشاند.

رعایت شان و مقام قاضی و نیز ساده سازی مسائل برای موکل از ویژگی های یک وکیل متخصص است.

هزینه وکیل خانواده

تعدادی از هزینه ها برای انجام دعاوی خانوادگی ثابت هستند. برای مثال برای ارائه دادخواست باید به دفاتر خدمات قضایی مراجعه نموده و هزینه های اولیه دادخواست را پرداخت نمایید. پس از آن هزینه وکیل خانواده مطرح می شود که ثابت نبوده و به عوامل متعددی بستگی دارد. یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در هزینه وکیل خانواده، تجربه و سابقه وکیل خانواده است. از دیگر عواملی که می توان به آن اشاره نمود، وقت و انرژی که وکیل برای حل پرونده صرف می نماید. هزینه وکیل خانواده توافقی بوده و بر اساس تعرفه های قضایی و حقوقی ثبت حکم  دعاوی خانوادگی تعریف می شود.

بدیهی است که هزینه بهترین وکیل خانواده در تهران که از سابقه زیاد و رزومه قوی برخوردار است با هزینه وکیل خانواده تازه کار یکی نخواهد بود. به طور کلی پرداخت حقوق وکیل هزینه نبوده و سرمایه گذاری محسوب می شود. چرا که بدون حضور وکیل ممکن است صدمات مالی و جانی بسیاری برای اشخاص در اثر عدم آگاهی ایجاد شود.

جمع بندی

مهمترین بنیان اجتماعی که کوچک ترین آن نیز به شمار می رود، خانواده است. این بنیان کوچک به دلایل مختلفی گاها متزلزل می شود و زوجین در آن به اختلاف می رسند. در این زمان با مراجعه به دادگاه های خانواده سعی در برطرف شدن مشکلات و دریافت حق و حقوق خود می نمایند. در این زمان حضور شخصی که به قوانین و مقررات آشنا بوده و بتواند پرونده را در مسیر درست هدایت نموده و از حقوق موکل خود دفاع نماید الزامی است. با صرف هزینه ای اندک در مقابل صدمات احتمالی جبران ناپذیر وارده می توان خود را بیمه نمود.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن