چطور برای طلاق توافقی اقدام کنم؟

زمانی که یک زوج احساس می کنند به انتهای مسیر زندگی مشترک خود رسیده اند، تصمیم به جدایی می گیرند. برای جدا شدن

توسط ATRINNEWS در 10 اسفند 1400

زمانی که یک زوج احساس می کنند به انتهای مسیر زندگی مشترک خود رسیده اند، تصمیم به جدایی می گیرند. برای جدا شدن زن و شوهر روش های متعددی در قانون تعریف شده است، یکی از این روش ها، طلاق توافقی است. در شیوه طلاق توافقی اقدامات مورد نیاز اندکی با دیگر روش های طلاق متفاوت هستند. در ادامه علاوه بر بررسی مراحل طلاق توافقی، به صورت کلی تفاوت آن را با دیگر انواع روش های طلاق بررسی می کنیم.

https://idehalmag.com/42843-%d8%b7%d9%84%d8%a7%d9%82-%d8%aa%d9%88%d8%a7%d9%81%d9%82%db%8c/

روش های کلی برای طلاق روجین

طلاق بائن: در این روش، حق طلاق با مرد بوده و بعد از تایید طلاق، اجازه رجوع ندارد. این روش طلاق برخی نکات خاص دارد؛ مثلا طلاق زمانی صورت گیرد که زن دوشیزه، باکره و یا یائسه باشد.

طلاق رجعی: در این نوع طلاق، مرد در مدت زمان عده اجازه رجوع مجدد را داشته و قادر است طلاق را بهم بزند و مجددا به زن خود رجوع نماید.

در نهایت طلاق توافقی را داریم که در این روش توافقاتی میان زن و شوهر وجود دارد. به عنوان مثال ممکن است زن در مقابل بخشیدن مهریه خود، درخواست طلاق دهد.

فواید ثبت دادخواست طلاق توافقی

مهم ترین فایده ای که طلاق توافقی در مقایسه با دیگر روش ها دارد، مدت زمان کم برای صدور حکم است. بخاطر پایین بودن زمان طلاق و سرعت بالا در انجام جدایی، زن و شوهر از لحاظ روحی کمتر تحت فشار قرار می گیرند. در طلاق توافقی مسائلی همچون مهریه، نفقه، امر حضانت بچه ها و... دیگر توسط کارشناسان قضایی تعیین نمی شوند بلکه زن و شوهر خود در این خصوص توافق می کنند. زمانی که یکی از طرفین تمایل به جدایی دارند، زمانی زیادی برای اثبات علت درخواستش صرف شده و در نتیجه طلاق در زمان طولانی تری صورت می گیرد.

درخواست طلاق توافقی در سایت تصمیم

سایت تصمیم را برای افرادی تنظیم کرده اند که تمایل به طلاق توافقی دارند. در سامانه مذکور زوجین اعلام می کنند که با توجه به تصمیمشان، نیاز به یک تایم ملاقات با مشاور دارند. بعد از اینکه نوبت ملاقات را به صورت آنلاین دریافت کردند، باید تمامی جلسات مشاوره را شرکت کنند تا در نهایت گواهی عدم سازش برای آن ها توسط مشاور صادر شود. همچنین اگر در نتیجه جلسات مشاوره، تصمیم به ادامه زندگی مشترک بگیرند، پرونده آن ها در بایگانی ذخیره می شود.

بررسی تمامی توافق ها در دادخواست طلاق توافقی

زمانی که زوجین تصمیم به طلاق بگیرند، اگر هر روشی جز طلاق توافقی را انتخاب کنند، پای دادگاه دستگاه قضایی به میان آمده و آن ها موجب می شوند بین زن و شوهر توافقاتی به اجبار صورت گیرد. برای صدور رای این توافقات توسط دادگاه، بخاطر تحقیق و تفحص، زمان زیادی صرف می شود.

در طلاق توافقی این توافق ها پیش از مراجعه به دستگاه قضایی بین زوجین و یا وکلای آن ها صورت می پذیرد. بخشی از این توافق ها به شرح زیر هستند:

مهریه: برای مهریه ممکن است زوجه تمام یا بخشی از آن را درخواست کند و یا حتی کاملا مهریه را ببخشد. در هر حالت هر دو طرف به صورت توافقی در زمینه مهریه به یک تصمیم واحد می رسند.

حضانت فرزندان: در امر حضانت پدر و مادر می پذیرند که یکی از دو طرف فرزندان را به حضانت بگیرند که در این صورت اگر زن حضانت را بپذیرد، باید در مورد مخارج و اصطلاحا نفقه بچه ها هم توافق کنند.

ملاقات فرزندان: فرزندان به محبت پدر و مادر به صورت همزمان نیاز دارند، به همین علت باید بعد از توافق برای حضانت، در خصوص تایم های ملاقات فرزند با پدر و یا مادر نیز به توافق برسند.

توافق در مورد نفقه هم یکی دیگر از توافق های مورد نظر محسوب می شود.

هزینه طلاق توافقی با در نظر گرفتن مسائل مطرح شده، بسیار مقرون به صرفه خواهد بود.

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن