ورق قطعات

ورق قطعات سیاه و کاربردهای آن ورق قطعات سیاه دارای ویژگی های خاص خودش است. این ورق ها را با فرآیند نورد گرم ت

توسط ATRINNEWS در 8 شهریور 1401

ورق قطعات سیاه و کاربردهای آن

ورق قطعات سیاه دارای ویژگی های خاص خودش است. این ورق ها را با فرآیند نورد گرم تولید می کنند. این ورق ها در اصل سیاه نیستند، اما به دلیل رنگ تیره شان به این نام شناخته شده اند. این ورق ها یکی از مهم ترین و عمده ترین تولیدات کارخانه های بزرگ فولاد هستند. به دلیل ویژگی هایی که دارند کاربرد بسیار وسیعی در صنایع مختلف پیدا کرده اند. ضخامت و ابعاد آنها اهمیت بسیاری در انتخاب آنها دارد. برای تهیه این نوع ورق ها می توانید از کارشناسان مجموعه آهن هایپر کمک بگیرید. کارشناسان شما را برای یک انتخاب درست و با قیمت و کیفیت مناسب هدایت می کنند. این ورق ها در واقع سیاه رنگ نیستند، بلکه به علت ذوب اجزای تشکیل دهنده آنها در اثر دمای زیاد به رنگ تیره در می آیند و به نظر سیاه دیده می شوند.    

درباره ورق سیاه

ورق قطعات سیاه در فرآیند نورد گرم و در حرارتی به اندازه 930 درجه سانتی گراد درست می شود. این محصول فولادی تیره رنگ تحت عملیات نورد فشاری قرار داده می شود که بر اثر این عملیات ویژگی شکل پذیری آن بهینه می شود. رنگ مات آن موجب شده است که به نام سیاه معروف شود. این نوع ورق ها مثل ورق های گالوانیزه و روغنی براق نیستند. انواع مختلفی دارند که برخی از آنها از بقیه کاربردهای بیشتری دارند. انواع ورق ها را با نام های مختلفی می شناسند که با شماره های St37 تا St52 نام گذاری می شوند. برای شناخت بیشتر آنها می توان به استانداردهای این ورق ها مراجعه کرد. این ورق ها دارای ضخامت های مختلفی هستند که از 1 تا 10 سانتی متر متغیر است.

هر چقدر که ضخامت محصولات بیشتر شود، حالت تختال می یابند. در پی آن شکل پذیری محصولات هم کمتر خواهد شد. قیمت ورق قطعات با توجه به کیفیت آن تعیین می شود. این محصول را نمی توان یک محصول نهایی به حساب آورد، زیرا برای تولید قطعات دیگر به کار می رود. به عنوان مثال، از آنها در ساخت انواع تیرآهن، تسمه، گاردریل یا پروفیل های ساختمانی استفاده می کنند. این ورق ها به خوبی گالوانیزه می شوند.

 

مراحل تولید ورق قطعات سیاه

برای به دست آوردن ورق قطعات سیاه نیاز به گذر از چند مرحله وجود دارد. در مرحله اول تختال های گداخته را در دمای بیشتر از 1100 درجه سانتی گراد حرارت می دهند. این کار با آنالیز شیمیایی مناسب با محصول انجام می گیرد. اکسیدهای ضخیم که به شکل فلس روی تختال هستند در این مرحله پاک می شوند. بعد لازم است که اسلب ها به وسیله دستگاه رول پرس با ضخامت و عرض مشخصی فشرده شوند. بعد از این که اندازه اسلب ها مشخص شد، ضخامت آنها را با رفت و آمد غلتک ها کاهش می دهند. تختال هایی که همچنان گداخته هستند در جعبه جمع آوری کویل به شکل یک کلاف پیچیده می شوند. در مرحله بعد هم کلاف باید باز شود و ابتدا و انتهای آن را با گیوتین قطع کنند. بعد از این مرحله است که نوبت به اکسیدزدایی مجدد می رسد.     

در مراحل نهایی، ورق قطعات سیاه دوباره باید با غلتک های هیدرولیک که وزن زیاد دارند در معرض نورد قرار بگیرد. در این مرحله است که خواص مکانیکی آن بهبود پیدا می کند. بعد هم که باید خنک سازی و به طرف رول جمع کن فرستاده شوند. وقتی کار تمام شود محصولات باید بسته بندی شوند و پیش از تحویل هم لازم است وزن نهایی آنها مشخص شود. 

انواع ورق قطعات سیاه

ورق قطعات با توجه به کاربرد، ترکیب مواد اولیه و ظاهر به چند دسته تقسیم می شود:

·        ورق های سیاه رول شده که به آنها کلاف یا کویل هم گفته می شود اولین دسته هستند. این ورق ها در عرض های متفاوتی موجود هستند. ضخامت آنها نیز متنوع است که از 1.5 تا 15 میلی متر می رسد. طول آنها می تواند نامحدود باشد. عرض آنها در اندازه های 1000، 1250، 1500 و 2000 میلی متر است.

·        نوع دیگر این ورق های سیاه را فابریک یا شیت می گویند. ضخامت این نوع ورق ها از قبلی بیشتر و از 15 میلی متر بالاتر است. در اندازه های مختلفی تولید می شود و برخی از اندازه ها از بقیه کاربردی تر و پر طرفدارتر هستند.  

این ورق ها دارای دو گرید معروف تر از بقیه هم هستند که بیشتر خریداران در پی تهیه آنها هستند. آنها را با علامت های اختصاری St37 و St52 می شناسند. St نشان دهنده قدرت است و عددی که در کنار آن می آید نشان دهنده مقدار تنش نهایی است. تنش نهایی را می توان مقدار سختی بر حسب کیلوگرم بر سانتی متر هم دانست. ورق قطعات St37 همان ورق سیاه معمولی است. درصد کربن کمتری دارد و در صنایع بسیاری کاربرد پیدا کرده است. St52 ورق سیاه صنعتی است. درصد کربن این قطعات بیشتر است و در صنایع سنگین تر کاربرد دارد.

 

تفاوت ورق های سیاه با مقاطع فولادی دیگر

ورق قطعات سیاه با دیگر مقاطع فولادی دارای تفاوت هایی است. یکی از مهم ترین این تفاوت ها رنگ این ورق ها است. بر عکس دیگر ورق های فولادی تیره و مات هستند. تفاوت دیگر آنها را می توان استفاده از نورد گرم در روند تولید آنها دانست. ضخامت این ورق ها نیز خاص آنها است. در فرآیند تولید این ورق ها هیچ نوع آبکاری روی آنها انجام نمی گیرد.

خرید ورق قطعات سیاه از وب سایت آهن هایپر

برای تهیه ورق قطعات می توانید از طریق مجموعه آهن هایپر اقدام کنید. برای اطلاع از قیمت همه محصولات فولادی و فلزی می توانید به وب سایت این مجموعه به نشانی https://ahanhyper.com/ مراجعه کنید. قیمت ورق سیاه در دسته بندی ورق های نورد گرم قابل مشاهده است. هر کارخانه تولیدکننده ای با توجه به فرآیندی که برای تولید محصولات خود به کار می برد و همچنین ترکیب مواد اولیه ای که استفاده می کند، قیمت محصولات را تعیین می کند. خرید از این وب سایت این امکان را به خریدار می دهد که بتواند قیمت ها را در فروشگاه های مختلف با هم مقایسه کند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن