ورق استنلس استیل و مراحل تولید آن

ورق استنلس استیل و مراحل تولید آن ورق استنلس استیل، ورقی از مقاطع فلز استیل است که به صورت قطعات مستطیل یا مر

توسط ATRINNEWS در 28 آذر 1401

ورق استنلس استیل و مراحل تولید آن

ورق استنلس استیل، ورقی از مقاطع فلز استیل است که به صورت قطعات مستطیل یا مربع شکل و یا رول در ابعادی مختلف تولید می‌شود. آهن، کروم و نیکل مهمترین عناصر تشکیل دهنده ورق استیل می‌باشد و نسبت تغییر میزان مواد باعث می شود هر درصدی از آلیاژ دارای کاربرد خاصی باشد. ورق استیل با توجه به نیاز صنایع در انواع ضد سایش، ضد خش، ضد اسید، نازک و ضخیم، براق و مات تولید می‌شوند.

مراحل تولید ورق استیل

بعد از اینکه آلیاژهای مورد استفاده جهت تولید ورق استیل را جمع آوری کنند باید مراحل تولید ورق را به ترتیب اجرا نمایند. برخی از مهمترین و اصلی ترین این مراحل که نیاز است شما به خوبی آنها را بشناسید عبارت است از :

ذوب کردن مواد اولیه :

مواد و آلیاژهای متنوع استنلس باید در یک کوره قرار بگیرند و در نقطه حرارت مشخص شده ای حرارت دریافت کنند. برای ورق استیل باید تنها از یک کوره الکتریکی استفاده شود. فرایند ذوب آلیاژها حدود 12 ساعت زمان می برد. بعد از اینکه مواد اولیه و آلیاژها به خوبی ذوب شدند باید وارد مرحله بعدی شوند.

حذف کردن کربن اضافی :

برای حذف کردن کربن اضافی مواد ذوب شده باید مواد را درون دستگاه های خاصی قرار دهند. این دستگاه ها را اصولا به نام دستگاه آرگون و اکسیژن می شناسند که نقش مهمی در حذف کردن کربن اضافی بر عهده دارند.

این مرحله بسته به این مسئله که چه میزان کربن اضافی درون مواد ذوب شده وجود دارد زمان خاصی را به خود اختصاص می دهد. در این مرحله تولید ورق استیل باید بدانید که کربن خالص درون ورق می ماند و هر ماده اضافی که درون مواد ذوب شده وجود داشته است از بین می رود.

تنظیم کردن ورق ها :

برای تنظیم کردن ورق ها باید موادی که به دست آمده است را به آرامی هم بزنند. با انجام دادن این مرحله تولید کننده اطمینان خاطر پیدا می کند که یکنواختی در سراسر سطح ورق به وجود می آید.

ویژگی محصول از نظر زیبایی در این مرحله تامین می شود که بسیار مهم است. آن دسته از ورق هایی که زیبایی لازم را ندارند مواد ذوب شده شان به خوبی هم زده نشده است. یکنواختی ورق های استیل بسیار مهم است که تولیدکنندگان باید به این مرحله توجه زیادی داشته باشند.

فرم دهی فلز :

زمانی که مواد ذوب شده سرد شود عملیات فرم دهی روی ورق را انجام می دهند. نورد داغ یکی از مهمترین عملیات هایی است که در این مرحله باید روی ورق ایجاد شود. نورد داغ موجب می گردد که استیل زمخت و زبر شود. بسیاری از افراد برای تولید فلز بیلت و شمش از این عملیات استفاده می نمایند.

عملیات نورد سرد را بیشتر تولید کنندگان ورق های استیل امروزه روی ورق ها به کار می گیرند تا ورق ها کیفیت لازم را به دست آورند. بنابراین باید به خوبی بدانید که در مرحله تولید ورق استیل برخی از تولیدکنندگان از عملیات نورد سرد استفاده می کنند و برخی از تولیدکنندگان هم عملیات نورد گرم را به کار می گیرند.

عملیات حرارتی روی ورق :

برای از بین بردن تنش های درونی ورق های استیل و تغییر دادن فرم آن باید ورق ها را حرارت دهند. حرارت دادن به ورق ها باید بر اساس استانداردهای مشخص شده باشد. رسوب زدایی ورق ها در این مرحله بهترین نحو ممکن انجام می شود. لایه اکسیدی که باید روی ورق به وجود بیاید در این مرحله شکل می گیرد.

عملیات برش دهی ورق :

به وسیله قیچی های بسیار بزرگ بعد از اینکه ورق ها شکل گرفتند آنها را برش می دهند. اینکه عملیات برش ورق ها به بهترین نحو ممکن انجام شود و استاندارد اندازه آن رعایت گردد بسیار مهم است. برای برداشتن هر یک از ناخالصی های به وجود آمده درون ورق تولیدکنندگان در این مرحله باید از قیچی های مخصوص استفاده کنند.

قیمت ورق استیل

شمش استیل؛ سختی تهیه ماده اولیه

از آنجا که شرایط تهیه و آماده‌سازی مذاب برای تولید شمش استیل دشوار است، می‌توان مهم‌ترین عامل موثر بر قیمت استیل کیلویی را تهیه ماده اولیه دانست. برای آماده‌سازی مذاب استیل از کوره‌های اتمسفر خنثی که با کوره‌های متدوال ریخته‌گری متفاوت است، استفاده می‌شود. هزینه بالای چنین تجهیزاتی منجر به گران تمام شدن خرید شمش استیل می‌گردد.

قیمت ورق استیل نیز به دلیل آن که با استفاده از بیلت تولید می‌شود، از قیمت ماده اولیه تاثیر می‌گیرد. بیلت استیل نوعی شمش فولادی است که طول زیاد و مقطع مربع یا دایره‌ای شکل دارد.

تجهیزات تولید؛ وسایل گران‌قیمت تولیدی

ورق با استفاده از روش نورد گرم یا سرد تولید می‌شود. خط تولید نورد از ردیف‌های غلتکی متعددی تشکیل شده است که ضخامت اسلب را مرحله به مرحله کم کرده تا به ضخامت نهایی ورق برسد. علاوه‌بر دستگاه نورد، تجهیزات دیگری مثل دستگاه برشکاری و کوره پیشگرم نیز در فرایند تولید، مورد استفاده قرار می‌گیرد.
خرید و نگهداری از این تجهیزات هزینه‌بر است. بنابراین هزینه‌های تولید و نگهداری از ماشین‌آلات در تعیین قیمت ورق استیل لحاظ می‌شود.

انبارداری و حمل و نقل؛ هزینه‌های انتقال را فراموش نکنیم

گرچه ورق استیل مقاومت به خوردگی بالاتری در مقایسه با سایر ورق‌های فولادی دارد، اما در صورتی که در نگهداری مقاطع استیلی دقت نشود، دچار آسیب و خوردگی می‌شوند.

درنتیجه ورق‌های استیل پس از تولید به صورت کویل یا برش خورده باید در شرایط استاندارد انبار نگهداری شود. این انبار چه در محل تولید باشد و چه در محل مصرف، می‌تواند هزینه‌هایی را به دنبال داشته باشد.
هزینه‌های انتقال ورق استیل خریداری شده به محل مصرف به مسافت و نحوه انتقال بار بستگی دارد. این عامل چنان با اهمیت است که هنگام خرید مقاطع فولادی باید به محل کارخانه توجه داشت.

اما حمل و نقل برای استیل کیلویی اهمیت دوچندانی دارد. چرا که انتقال آن‌ها از خارج کشور به داخل، هزینه‌های اضافه‌تری را به دنبال خواهد داشت. البته توجه کنید که هزینه واردات برای تامین‌کنندگان بیشترین اهمیت را دارد. به همین خاطر شاید خریداران متوجه تاثیر آن بر قیمت استیل نشوند. در واقع این عامل تاثیر غیرمستقیم بر قیمت استیل خواهد داشت.

نرخ دلار؛ مهم‌ترین فاکتور تعیین‌کننده قیمت ورق استیل در ایران

قیمت استیل پس از تبدیل دلار به ریال اعلام می‌شود. در نتیجه ممکن است قیمت مقطع استیلی بر اساس دلار ثابت باشد ولی نوسانات دلار باعث تغییر قیمت استیل بر اساس ریال شود.

نوسانات دلار معمولا بسته به شرایط و اتفاقات سیاسی روز رخ می‌دهد. گرچه نمی‌توان نوسانات ارز را به طور دقیق پیش‌بینی کرد، اما با مشورت افراد باتجربه می‌توان بهترین قیمت استیل را برای خرید پیدا کرد.

عرضه و تقاضا استیل؛ کف ترازو به کدام سمت است

عرضه و تقاضا مانند دو کفه ترازو عمل می‌کنند که با به هم خوردن تعادل یک کفه، بازار دچار نوسان خواهد شد. در واقع تا وقتی که میزان عرضه و تقاضا منطقی باشد، عوامل دیگری قیمت ورق استیل را کنترل خواهند کرد. اما به محض تغییر شرایط، این عامل قیمت استیل را تحت اختیار خواهد گرفت.

گاهی اوقات به دلایل مختلف مثل ثبات نداشتن قیمت‌ها، تامین‌کنندگان از عرضه ورق استیل به بازار خودداری می‌کنند. در صورت افزایش تقاضا به دنبال این مسئله، بی‌شک شاهد سیر صعودی قیمت ورق استیل خواهید بود. توجه کنید که این اتفاق به صورت برعکس نیز می‌تواند رخ دهد که در آن صورت با روند نزولی قیمت‌ها مواجه‌اید.

منبع : ahanhyper.com

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن