نکاتی درمورد نحوه ساخت و مواد تشکیل دهنده آهن الات

ساخت انواع آهن آلات با استاندارد های مختلف نیازمند مواد اولیه و تجهیزات گوناگونی می باشد تا به بهترین شکل مم

توسط ATRINNEWS در 20 مهر 1401

ساخت انواع آهن آلات با استاندارد های مختلف نیازمند مواد اولیه و تجهیزات گوناگونی می باشد تا به بهترین شکل ممکن این محصولات کاربردی تولید شده و پس از کسب تاییدیه های لازم به بازار عرضه گردد. تهیه این مواد اولیه می تواند تاثیرات بسیار زیادی را بر روی قیمت نهایی محصول تولیدی بگذارد و به همین جهت از اهمیت بالایی برای تولید کنندگان برخوردار است. بعد از استخراج سنگ آهن، روی آن فرایندها و عملیاتی را انجام میدهند تا آهن موجود در آن را خارج و برای استفاده در صنایع مناسب سازند.

شمش فولادی را میتوان مادر آهن آلات فولادی دانست، چرا که به عنوان مادهی ساخت و تولید مقاطع فولادی دیگر مورد استفاده قرار میگیرد. هر یک از محصولات فولادی دارای جدول وزن به خصوصی است که برای اطلاع از وزن آن مقطع یا محصول در تعداد معین و با مشخصات فیزیکی ویژه میبایست از آن کمک گرفت و با استفاده از فرمولی که اختصاصی برای آن مقطع است، وزن آهن آلات را به دست آورد؛ این کار علاوه بر اینکه میتوانند درصد خطا در محاسبه را بالا ببرد، وقتگیر نیز میباشد.

روش تولید آهن آلات ساختمانی

روش های نورد سرد و نورد گرم دو روشی است که معمولا برای تولید انواع مقاطع فولادی بکار گرفته می شود تا محصول نهایی با حداکثر استاندارد های ملی و جهانی ساخته شود. ورق گرم در بازار داخلی اروپا 439 یورو هر تن درب کارخانه و بدون تغییر ماند. با توجه به گستردگی صنایع و تجهیزاتی که در هر یک از آنها استفاده می شود، انواع مختلفی از آهن الات صنعتی نیز کاربرد دارند که پیدا کردن جایگزین برای هر یک از آنها بسیار دشوار است به همین دلیل به بخش جدایی ناپذیر صنایع در تمام جهان تبدیل شده اند. ورق های گالوانیزه را نیز با غوطه ور کردن در حمامی از عنصر روی تولید می کنند. سنگ آهن دانه ریز Fines: این نوع از سنگ آهن دارای دانه های بسیار ریز با ابعاد بین ۰ تا ۱۰ میلیمتر می باشد. این سبک فلزات یک چهارچوب سفت و محکم برای ساختمان ها دارند و ۲۵ % فولاد را مورد استفاده قرار می دهند.

در هنگام ریختن فولاد به درون قالب، امکان پاشیدن و چسبیدن مواد به دیوارهی قالب وجود دارد که برآمدگیهای کاذب برروی دیواره قالب ایجاد میکند و دیوارهی قالب آسیب میبیند. لوله های فابریک بهصورت آماده از خط تولید خارج میشوند که به آنها لولههای بدون درز (مانیسمان) نیز میگویند، اما لوله هایی که از جوش دادن لبه های ورق فولادی به هم تولید میشوند را لوله درزدار مینامند.

سایر روش های تولید آهن آلات

میلگرد ساخته شده به روش QST یا همان ترمکس شکلپذیری و مقاومت کششی بالایی دارد اما استحکام آن پایین است و برای استفاده در مناطق زلزله خیز مناسب نیست، همچنین این نوع میلگرد قیمت پایینتری دارد و به دلیل مقرون به صرفه بودن نسبت به سایر میلگردها محبوبیت بیشتری نیز دارد. ریخته گری از پایین: در روش ریخته گری از پایین، مواد از کف ظرف جریان پیدا میکنند که اینگونه فولاد مذاب تماس کمتری با هوا دارد و مشکل اکسیداسیون رفع میشود. ریخته گری از بالا: در این روش، فولاد مذاب مستقیما در تماس با هوا قرار میگیرد که باعث اکسید شدن فولاد میشود.

میلگرد استیل نگیر : این نوع میلگرد از استانداردهای ۳۱۴ ، ۳۱۶ ، ۲۰۱ پیروی میکند.که دارای خاصیت ضد مغناطیسی میباشد که به همین سبب این نوع میلگرد را استیل نگیر می نامند. در سال های اخیر روش های خرید تغییرات زیادی کرده که بازار آهن هم از این امر مستثنا نبوده است.خرید اینترنتی آهن در ایران هم چند سالی است که رواج یافته و بسیاری از سازندگان از این روش برای خرید مصالح موردنیازشان استفاده می کنند

سخن پایانی

شمش فولادی در انواع مختلفی تولید میشود که هر کدام مشخصات و در نتیجه کاربردهای مختص به خود را دارند. در قدم بعدی وقت آن است که یکی یکی مغازه ها را وارد شوید و قیمت را برای خرید آهن آلات از فروشگاه را برای هر کیلو آهن را از آنها سوال کنید. چرا که کارفرمایان می توانند اهداف کسب و کار خود را با دقت بالایی تدوین نمایند.

بعد از خرید مشتری ؛ کارخانه آهن آلات را به کامیون یا تریلی بار زده و برای مشخص کردن وزن روی باسکول می فرستد. قبل از دریافت محصول ، وزن نهایی بار ارسالی را توسط باسکول وزن نمائید و از وزن آن اطمینان حاصل کنید. روند واردات و صادرات میلگرد هم مانند تیرآهن بود؛ حجم میلگرد ورودی به کشور در فصل بهار هر دو سال تغییری نکرد و روی ۸ هزار تن باقی ماند.

در ماه های اخیر ما وارد رکود اقتصادی جهانی هم شده ایم و این موضوع نیز بر کاهش میزان تولید مقاطع فولادی و واردات و صادرات آن تأثیر دارد؛ بنابراین، اگر میزان واردات محصولات فولادی به کشور در سال ۱۴۰۱، کمتر از سالهای قبلی باشد، جای تعجب نخواهد بود. نرخ واردات و صادرات محصولات فولادی در ایران، نهتنها برای افرادیکه از محصولات خارجی استفاده میکنند، اهمیت دارد، بلکه برای عموم کاربران بازار هم مهم است؛ زیرا در ارزش نهایی مقاطع تخت و طویل بازار نیز اثرگذار است.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن