مهریه چه نوع دینی است

مهریه در لغت به معنای کابین و جنسی که در وقت نکاح بر عهده شوهر می باشد می‌باشد و در اصطلاح حقوقی هم مهر یا صدا

توسط ATRINNEWS در 21 شهریور 1401
مهریه در لغت به معنای کابین و جنسی که در وقت نکاح بر عهده شوهر می باشد می‌باشد و در اصطلاح حقوقی هم مهر یا صداق مالی میباشد که زن بر اثر ازدواج صاحب آن میشود و مرد ملزم به پرداخت آن به زن می‌باشد. حیث به بعضا گزارش‌های واصله تعدادی از محکومین تادیه مهریه بر اساس تعداد سکه طلای تعیین‌شده به علت ارتقا غیر متعارف بها آن قدرت پرداخت را نداشته و به این جهت در اجرای قانون طرز اجرای محکومیت‌های مالی به زندان معرفی می‌شوند. به‌این وسیله مقرر می‌دارد؛ ترتیبی اتخاذ گردد تا دادگاه‌ها به شکل خارج از نوبت و فارغ از تعیین وقت رسیدگی نسبت به التماس تعدیل که از سوی زوج تقدیم می شود رسیدگی و مهلت‌های تادیه سکه را متناسب دارای حالت مالی محکوم‌علیه ارتقا دیتا تا به‌این ترتیب از زندانی شدن آن ها دوری به فعالیت آید.
  • بعضی از فقهاء معاصر هم نسبت به همین فرمان تصریح نموده و به طور جزم فتوا به مجوز دیتا اند.
  • این مقرره یک استثنا داراست که موجب فسخ عنن می‌باشد که در این شکل استحقاق نصف حق مهریه را دارد.
  • اما پس از ثبت همین قانون تازه در حمایت از خانواده و پرداخت و مطالبه مهریه دگرگون سازی بزرگی ساخت شد.
  • پس ، در صورتی که در اثر فوت یکی از از زوجین مهم خیار فسخ یا التماس جدایی از طرف زن نکاح از دربین برود ، زن حق مطالبه مهرالمتعه ندارد .
  • مهریه یا این که حِباء، مالی می باشد که مرد به مناسبت عقد نکاح به زن پرداخت می‌کند.
  • ما در نوشته ی زیر به تحلیل انواع مهریه و قوانین موجود برای اخذ صداق می پردازیم.
  • از شیوه افرادی که تجربیات مشابه داشته اند و یا از نحوه اینترنت و جستجو در گوگل می توانید وکیل کارشناس و باتجربه برای مهریه و دعاوی خانواده پیدا نمایید و پس از مشاوره نخستین در صورتی که رضایت داشته و توجیه شدید به آن نماینده قانونی وکالت دهید.
در این شکل زن زمانی می‌تواند مهریه خویش را اخذ نماید که مالی به غیر از مستثنیات دین به دادگاه یا این که اجرای ثبت به جهت توقیف معرفی نماید و پس از آن فرآیند دیگر مربوط به دریافت مهریه می‌گذرند و مهریه باید به زن اعطا گردد. ضامن گرفتن برای پرداخت مهریه باتوجه به قوانین فعلی مضاعف کمک کننده خواهد بود. به تیتر مثال زوجه می تواند در هنگام عقد نکاح از سردفتر ازدواج بخواهد که در بخش مهریه فرد دیگری نظیر پدر شوهر به عنوان ضامن پرداخت مهریه را ضمانت کند. در همین حالت حتی درصورتیکه خویش شخص زوج اموال قابل توقیف نداشته باشد؛ به جهت زوجه این امکان مهیا می شود که مهریه خویش را از فرد ضمانت کننده طلب کند. البته دربرخی موردها که خواهان شخصا پیگیر وصول مهریه می‌شود؛ ممکن می باشد روند دادخواست تا یکسال هم به ارتفاع بیانجامد. بر همین شالوده بسیار اضطراری هست که برای اجرا گذاشتن، از وکیل کارشناس دادگستری کمک بگیرید تا سریع‌تر به سرانجام برسید. در هرصورت خوبتر به جهت مطالبه مهریه از نماینده قانونی مهریه امداد بگیرید تا در سریع‌ترین زمان ممکن و بدون تضییع حقوق و دستمزد مالی خود، مهریه را اخذ کنید. مطابق ماده ۱۰۸۲ ضابطه دولتی به محض جاری شدن صیغه عقد میان زن و مرد، زوجه به تیتر صاحب مهریه شناخته می شود و زوج می بایست در رخ درخواست مهریه به وسیله زوجه آن را به طور کل و کمال بپردازد. در صورتی که مهریه در زمانه عقد مشخص و معلوم نشده باشد و زوجین قبل از نزدیکی از نیز طلاق بگیرند، مهار المتعه به زن تعلق می‌گیرد. اصلی درود در زمانه عقد طی قرارداد دستی شوهر یک دانگ از منزل پدری را به عنوان مهریه به عروس می‌دهد با تایید پدر. بعدا پدرشوهر ملک رو میفروشه و طی یکسری سال یک سری بار خرید کردن و فروش میشه. عروس پس از فوت پدرشوهر ادعای مالکیت یک دانگ را میکنه و حاکم رای به ابطال کل معاملات و ورقه ها میکنه. آیا راهکاری به جهت بنده که مدرک ششدانگ به نامم خورده و از ماجرا غافل بودم وجود داره. و احساس مسئولیت نداره یا این که کسی که همسرش به دام اعتیاد به مواد یا الکل می افته و زن هرچه همت می کنه تصحیح بشه کمترموفق میشه و بی فایدس ! اما در صورتی که ازدواج پس از نزدیکی در میان زن و شوهر به هر عاملی فسخ شود، بر اساس معنی ماده ۱۱۰۱ قانون مدنی، زن مستحق کل وکیل طلاق خواهد بود. همانطور که گفتیم در این شرایط نماینده قانونی مهریه موظف می باشد دادگاه و حاکم را راضی نماید تا رای مطلوب موکل او را صادر کند. در این وضعیت به جهت موکل غالبا دوران اهمیت خاصی ندارد و تنها به دنبال گرفتن بهترین رای به جهت خودش می باشد. در واقع طرفین به جهت کوتاه نمودن مسیر طلاق عملکرد می کنند در موارد متفاوتی از گزاره مهریه کارایی می نمایند به توافق برسند.

در چه موقع مهریه تعلق نمیگیرد

به هر مقدار و میزان از طرز منشاء ذکر شده مهریه به اجرا گذاشته می شود. به عبارتی طور که گفته شد به جهت اینکه بتوان مهریه خویش را دریافت کرد باید عقد نکاح انجام گیرد. بعد از آن از انجام عقد به رخ قانونی زن می تواند مهریه خود را خواهش نماید.

مهریه عندالاستطاعه نی نی سایت

صفائی، حسین و امامی، اسدالله، مختصر حقوق و دستمزد خانواده، ص۱۵۰، تهران، تکثیر دادگستر، ۱۳۷۹، چاپ سوم. صفائی، حسین و امامی، اسدالله، مختصر دستمزد خانواده، ص۱۴۹، تهران، نشر دادگستر، ۱۳۷۹، چاپ سوم. کاتوزیان، ناصر، حقوق دولتی خانواده، ج۱، ص۱۳۸، تهران، کمپانی نشر حیاتی همکاری بهمن برنا، ۱۳۷۱، چاپ سوم. مهریه بایستی اساسی قیمت عقلایی مشروع باشد به این معنی که در بازار امکان داد و ستد داشته باشد نظیر ماشین، زمین و … که بتوان آن را معامله کرد. همکاران ما در موسسه حقوقی بازیار برای پاسخگویی به شما دوستان خوب مهیا هستند.

بهترین مهریه به جهت صیغه

ماده ۱۰۹۳ قانون دولتی در این خصوص اعلام میدارد که هر گاه مهریه در عقد ذکر نشده باشد و شوهر قبل از نزدیکی و تعیین مهریه، زن خویش را طلاق دهد، مستحق مهرالمتعه است. اما در صورتی که قدرت مرد کمتر از 110 عدد سکه کل فصل بهار آزادی یا این که متساوی آن باشد مشمول ماده 3 ضابطه طرز اجرای محکومیت های مالی می شود. برای به اجرا گذاشتن مهریه از نحوه دو منشا گذشته یعنی دادگاه خانواده و اجرای تصویب می باشد می بایست سیر متفاوتی را طی نمود. در خصوص دریافت مهریه از نحوه دادگاه زوجه می بایست در آغاز دادخواست خود را از طریق دفاتر الکترونیک قضایی به تصویب برساند و پس از آن به دادگاه خانواده مراجعه نماید.

راه های نپرداختن مهریه

یکی از شیوه دادگاه خانواده و دیگری از شیوه اجرای ثبت (اجرای تصویب اداره‌ای‌ میباشد که هر مطالبه‌ای که مجموعه مستند به مدرک قانونی باشد؛ از‌جمله گواهی نکاح از روش آن پیگیری می‌شود)‌ اما طبق بخش‌نامه نو زوجین نمی‌توانند مستقیم به دادگاه مراجعه کنند و در آغاز بایستی از شیوه اجرای تصویب اقدام شود. به همین معنی که مطابق بخش‌نامه جدید نحوه اجرا گذاشتن سایت مرجع به همین صورت میباشد که زوجین به دفترخانه‌ای که ازدواج‌شان در آنجا تصویب شده، مراجعه و درخواست اجرائیه می‌کنند. اجرائیه صادر میشود و به آدرس طرف درمقابل فرستاده میشود و به او ۱۰ روز مهلت دیتا می‌گردد که مهریه را پرداخت نماید که غالبا زوج در همین مهلت مهریه را پرداخت نمی‌کند.

آیا مهریه حق زن است

مهریه پایین هر شرایطی حق مسلم زن می باشد و حتی در طلاق توافقی نیز به او تعلق می‌گیرد. در صورتی که در بازه عقد در میان زوجین رابطه زناشویی برقرار شده باشد، زن مستحق کلیه مهریه و در غیراینصورت مستحق نصف مهریه خواهد بود. برخی از شهرهای کشور ایران بنابر استدلال هایی اساسا دادخواست مطالبه از روش دادگاه را نمی پذیرند و زوجه را ارشاد به مراجعه به اداره اجرای تصویب می کنند در ظاهر استناد آن‌ها به بند ب ماده 113 قانون برنامه ششم گسترش است. بر مطابق ماده 1082 قانون مدنی، حساس عقد ازدواج دایم زن مستحق مهریه می شود و هر دخل و تصرفی می‌‌تواند در مال گزینه مهریه انجام دهد. این ماده قانونی در آیتم مهرالمسمی که عین مشخص و معلوم می باشد و در گزینه مهریه‌های دیگر نظیر مهرالمتعه و مهرالمثل صدق نمی‌کند.

راه حل ندادن مهریه

در عقد نکاح دایم می قدرت مهر گزینش نموده، یا پس از وقوع عقد بر مقدار مهریه توافق کرد و عدم انتخاب مهریه در عقد نکاح دائم موجب بطلان عقد وجود ندارد اما در عقد نکاح غیر دائم (موقت) مبنای وقوع عقد انتخاب مهریه می باشد عدم ذکر مهریه در نکاح موقت موجب بطلان آن خواهد بود. مهریه مالی هست که قابلیت و امکان تملک داشته باشد و در عقد نکاح ، مرد تعهد می نماید که به زوجه بپردازد. ما در همین نوشتار به طور مختصر منابع و احکام حقوقی مهریه را ابلاغ می کنیم. به این ترتیب مهریه مالی میباشد که به هنگام عقد نکاح به جهت ضوابط شرع و ترسیم و عادت از طرف مرد به زن پرداخت می گردد و صداق – صداقیه، کابین و قرض نیز نامیده می شود. مهریه عندالمطالبه است به این معنی که به محض منعقد عقد نکاح زوجه صاحب مهریه می شود.

افزایش مهریه آن گاه از عقد

همچنین قانون گذار نیز در رده دفاع از زوجه برخواسته و قوانین و ضوابط خاصی را در همین مورد، پیش بینی کرده است. زوجه برای مطالبه و اخذ مهریه خویش می‌تواند به شعبه اجرای ثبت و دادگاه خانواده مراجعه و نسبت به احقاق حق خویش، اقدامات واجب را انجام دهد. به جهت ارائه درخواست مطالبه و دریافت مهریه، وجود مدارک شناسایی زوجه از قبیل کارت ملی، شناسنامه و نسخه برداری آن ها و همچنین مدرک ازدواج و تصویر مصدق آن، واجب و حتمی است.

مشکل مهریه در ازدواج

ازدواج در عرف سنتی در سکو اولیه بر تعلقات عاطفی و در درجه سپس بر جنبههای کارکردی و نتایج جانبی استوار بود. از سوی دیگر عواملی که امروزه در توجیه بالا بودن مهریه قانونی یک سری سکه است گزینه استناد است، در عرف سنتی، وجود نداشت و به عامل غلبه روح سازگاری،قبح طلاق، روانشناسی مختص زن و... مقدار مهریه از نوسان کمتری برخوردار بود؛ ولی اشاعه ازدواجهای برون فامیلی به سبب ضعف تدبیر از خواستگار، ضعف اعتماد، بیمناکی نسبت به آینده، آسیبپذیری خانواده و از فی مابین رفتن قبح سنتی جدایی و...

روش های پرداخت مهریه

در مدرک قانونی ازدواج عندالمطالبه به مفهوم همین است قابلیت و امکان دریافت مهریه در هر زمانی وجود دارد به این معنی که زن هر روزگار که بخواهد می تواند مهریه خویش را طلب کند. جدایی خلع و جدایی مبارات از گونه های طلاق می باشند که به واسطه کراهت زن و یا کراهت طرفینی زوجین محقق میگردد که در این دسته طلاق ها زن می بایست مالی به مرد ببخشد تا جدایی واقع شود، که عموما در این وضعیت زوجه گزیده از مهریه خویش را می بخشد. خیر، در مهریه هایی که نوع آن در سند ازدواج عندالاستطاعه مشخص شده است، زوجه بایستی استطاعت و عدم اعسار زوج را به ثابت برساند در غیر این رخ نمی تواند به جهت مطالبه ی مهریه مبادرت کند. پس از این که مطالبه مهریه رخ گرفت، زوج می‌تواند خواهش اعسار بدهد و در صورتی که اعسار وی محرز گردد، مهریه وی قسط‌بندی می‌شود و پس از آن به‌ صورت قسطی به زن پرداخت می‌شود. درصورتیکه مرد بضاعت و توان مالی میزان مهریه معین شده را داشته باشد، برای زن ثبت خواهند کرد، در غیر اینصورت همان ۱۴ سکه را به عنوان مهریه زن مشخص می‌کنند. علاوه بر حق حبس زن و حق امتناع از ایفای وظایف زناشوئی و توقیف اموال و صدور اجرائیه، مطابق ماده ۲ قانون طرز اجرای محکومیت‌های مالی تصویب شده ۱۳۷۷، می‌توان تقاضای حبس شوهر را در رخ عدم تأدیه مهر و عدم دسترسی به اموال او کرد. از آنجایی که منتقل نمودن مدرک رسمی مقدماتی برای ثبت و دفتر ها اسناد رسمی دارد و از سوی دیگر دفتر رسمی ازدواج محل انتقال قانونی مدرک ملک نمی باشد، به طور معمول تعهد به انتقال به طور شرط ضمن عقد (شرط فعل حقوقی) در گواهی ازدواج قید می گردد به این معنی که منتقل کردن مدرک رسمی به آتی موکول خواهد شد. مسلم میباشد که زن در آبنده کار کشته هست در رخ استنکاف مرد به انتقال مدرک به وسیله مراجع قضایی خواهش حق نماید. دادگاه محل وقوع ملک غیر منقول، موظف میباشد تا به آن رسیدگی کند حتی اگر مرد یا زن در شهر دیگری سکونت داشته باشند.
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن