مشاوره حقوقی در مورد دریافت گواهی انحصار وراثت

بعد از فوت شخص و به منظور انجام برخی از کارهای قانونی دریافت گواهی انحصار وراثت الزامی است. گرفتن گواهی انحصار

توسط ATRINNEWS در 18 آبان 1400

بعد از فوت شخص و به منظور انجام برخی از کارهای قانونی دریافت گواهی انحصار وراثت الزامی است. گرفتن گواهی انحصار وراثت نیز مراحلی دارد که نیازمند مشاوره حقوقی است و بهتر است قبل از اقدام در این زمینه با وکیل یا مشاور حقوقی متخصص مشورت نمایید. برای این‌که با مراحل دریافت آن آشنا شوید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

تعریف گواهی انحصار وراثت و استفاده از مشاوره حقوقی تخصصی

همانطور که گفتیم با فوت شخص، ورثه یا هر ذی‌نفعی برای برای هر اقدام حقوقی در ادارات دولتی، دفاتر اسناد رسمی، بانک‌ها و غیره نیازمند گواهی انحصار وراثت است. انحصار وراثت در واقع گواهی است که توسط شورای حل اختلاف آخرین محل اقامتگاه متوفی صادر می‌شود.

منظور از گواهی انحصار وراثت، گواهی مرجع صالح (شورای حل اختلاف آخرین اقامتگاه متوفی) مبنی بر تشخیص و تعیین ورثه و کسانی است که ارث می‌برند. به این گواهی، گواهی حصر ورثه یا گواهی انحصار ورثه یا گواهی حصر وراثت هم گفته می‌شود.

اگر مشاوره حقوقی در زمینه انحصار وراثت دریافت کرده باشید یقینا می‌دانید که بعد از فوت شخص اموال وی به صورت قهری در دارایی وراث قرار می‌گیرد که نمی‌توانند تا دریافت گواهی انحصار وراثت در آن تصرف کنند.

 اما اگر وراث بخواهند سهم‌الارث خود را مطالبه کرده و در آن تصرف کنند، در مرحله نخست باید انحصار وراثت کنند. یعنی منحصر بودن آن‌ها در ارث بردن از متوفی و سهم‌الارث هر یک از آن‌ها باید توسط دادگاه بررسی و اثبات شود.

اثر گواهی انحصار وراثت نیز دقیقا همین است. یعنی بدون صدور گواهی مذکور وضعیت ورثه و چگونگی تقسیم ترکه به طور رسمی روشن نمی‌شود.

بنابراین اگر به دنبال مطالبه و تصرف در سهم‌الارث خود هستید، مشاوره حقوقی تخصصی به شما کمک می‌کند تا از مراحل قانونی دریافت گواهی انحصار وراثت آگاهی کسب کرده و اقدامات لازم را انجام دهید.

مطالب مرتبط: شرايط مشورت با وکيل چگونه است و چه فايده اي دارد؟

چه کسانی می‌توانند برای ارائه دادخواست گواهی انحصار وراثت اقدام نمایند؟

وراث متوفی و اشخاص ذی‌نفع اعم از هر شخصی كه منفعتی از اموال شخص متوفی به دست می‌آورد، می‌تواند از دادگاه تقاضای صدور گواهی انحصار وراثت کند.

اما اگر وراث یا اشخاص ذی‌نفع تعداد زیادی باشند، در این صورت نیازی به درخواست همگی آن‌ها نبوده و اقدام یك نفر از این افراد برای امضا و ارائه دادخواست گواهی انحصار وراثت كافی خواهد بود و برای اقدام نیز بهتر است مشاور حقوقی متخصص یا وکیل باتجربه در انحصار وراثت با شما در انجام مراحل این کار همراه باشد.

مدارک لازم برای درخواست انحصار وراثت و دریافت مشاوره حقوقی در آن حوزه

برای درخواست گواهی انحصار وراثت شما باید مدارکی را حاضر کنید. تهیه مدارک مورد نیاز بعضا دردسرها و روال قانونی پیچیده‌ای پیدا می‌کند. بنابراین باز هم مشاوره حقوقی تخصصی انحصار وراثت به شما کمک می‌کند تا مدارک را بی کم و کاست حاضر کنید. این مدارک عبارتند از:

  • گواهی فوت متوفی 
  • استشهادیه محضری (به این صورت که ۳ نفر در یکی از دفاتر اسناد رسمی حاضر شده و با پرکردن فرم مخصوص استشهادیه افراد فوت شده، گواهی می‌کنند که ورثه متوفی چه کسانی هستند؛ دفتر اسناد رسمی نیز امضا این افراد را گواهی و تصدیق می‌کند).
  • شناسنامه و کارت ملی متوفی
  • عقدنامه یا رونوشت
  • شناسنامه وراث
  • احیانا وصیت نامه رسمی شخص فوت شده
  • گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای متوفیان قبل از سال ۹۵ که تاکنون اقدامی نکرده‌اند.

در نظر داشته باشید که مشورت شما با یک وکیل یا مشاوره حقوقی می‌تواند شما را از تمام مراحل قانونی آگاه کند. بنابراین حتما به صورت حضوری یا تلفنی اقدام به دریافت مشاوره حقوقی نمایید تا با مشکلی روبرو نشوید.

مراحل دریافت گواهی انحصار وراثت و نقش مشاوره حقوقی در آن

1- تکمیل مدارک لازم که به آن اشاره کردیم.

2- مراجعه به دفتر خدمات قضایی

3- ثبت نام در سامانه سنا

4- ثبت دادخواست با موضوع درخواست صدور گواهی انحصار وراثت

5- مراجعه به شورای حل اختلاف و پیگیری ارجاع پرونده و رفع نواقص احتمالی

6- پیگیری درج آگهی در روزنامه

پس از حدود سه ماه و در صورت نبود مشکل، گواهی انحصار وراثت صادر خواهد شد. صدور گواهی تصدیق حصر وراثت یعنی این‌که ورثه فرد متوفی منحصر به افرادی است که نامشان در این گواهی قید شده است.

صلاح قانون مدنی و ارث بردن زوجه از اموال غیرمنقول و استفاده از تخصص مشاور حقوقی

نکته مهم در مورد گواهی انحصار وراثت که براساس اصلاح قانون مدنی ایجاد شده است، در مورد ارث زوجه از اموال غیرمنقول است. در گذشته زوجه از اموال غیرمنقول مانند زمین اعم از عین یا قیمت آن ارث نمی‌برد و به طور طبیعی در گواهی انحصار وراثت نیز منعکس می‌شد که زوجه حسب مورد از یک چهارم یا یک هشتم اموال منقول ارث می‌برد.

 اما در اصلاح قانون مدنی زوجه از قیمت اموال غیرمنقول نیز ارث برده و این مورد در گواهی مذکور ذکر می‌شود.

در صورتی که در یکی یا تمام مراحل گفته شده برای دریافت گواهی انحصار وراثت مشکلی پیش آمد یا نسبت به گواهی انحصار وراثت صادر شده اعتراض داشتید، حتما از خدمات مشاوره حقوقی تخصصی استفاده کرده و سعی کنید مشکل را با استفاده از یک وکیل متخصص یا مشاور حقوقی خوب برطرف نمایید. چرا که قانون پیچیدگی‌های خاص خودش را دارد و تنها افراد متخصص در این زمینه می‌توانند به شما کمک کنند.

امروزه و با گسترش موسسات حقوقی انواع و اقسام خدمات مشاوره برای شما فراهم است و در صورتی که بخواهید از این خدمات استفاده کنید به راحتی با مراجعه حضوری یا حتی تلفنی می‌توانید یک مشاوره حقوقی تخصصی را دریافت کنید.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن