قوانین مربوط به طلاق توافقی و ارائه راهکار برای آن

زمانی که زن و مرد به مشکل بر میخورند و شرایط زندگی برایشان دشوار و غیر قابل تحمل می شود،   تصمیم  می

توسط ATRINNEWS در 3 بهمن 1400

زمانی که زن و مرد به مشکل بر میخورند و شرایط زندگی برایشان دشوار و غیر قابل تحمل می شود،   تصمیم  می گیرند  که به صورت توافقی از یکدیگر جدا شوند.  بنابراین از عبارت طلاق ‌توافقی اینگونه برداشت می شود، که زن و مرد هر دو تصمیم می‌گیرند و به توافق می‌رسند که به ادامه زندگی خاتمه دهند. برای عملی شدن طلاق توافقی زوجین باید در رابطه با مسائلی از قبیل پرداخت مهریه، اجرت المثل، نفقه و حضانت و سرپرستی فرزندان به تفاهم و توافق دوسویه برسند. اگر زوجین بر سر مسائل نام برده شده به تفاهم و توافق رسیدند، که طلاق بدون مشکل و به دور از حاشیه انجام می شود. در غیر این صورت، اگر در رابطه با مسائل فوق، زوجین به تفاهم و توافق نرسیدند، طلاق توافقی نیست و مشکلات و پیامدهای زیادی را به دنبال دارد. از جمله این پیامدها می‌توان به هزینه‌های اضافی، هدر رفتن وقت، درگیری بین زوجین و بروز مشکلات روحی روانی اشاره کرد.

ما در این مقاله قصد داریم نکاتی را در رابطه با قوانین مربوط به طلاق توافقی برای شما عزیزان شرح دهیم.  با ما همراه باشید.

اولین و مهمترین مرحله در طلاق توافقی چیست؟!

همانطور که گفتیم اولین مرحله و اساسی ترین مرحله در طلاق توافقی، توافق زوجین در رابطه با مسائل حضانت سرپرستی، پرداخت مهریه، نفقه و اجرت المثل است. دقت کنید در وهله اول در طلاق توافقی زوجین باید هر دو راضی به طلاق باشند. در غیر این صورت با نارضایتی یکی از زوجین و عدم توافق آنها رای برای ادامه ی  روند پرونده، طلاق توافقی صادر نمی شود. زوج یا زوجه هر کدام که خواهان طلاق هستند، باید یک روش دیگر را برای طلاق گزینش کنند، چون در طلاق توافقی باید دو طرف خواهان طلاق باشند.  بعد از این که اینکه توسط زوجین اعلام شد، که هر دو خواهان طلاق هستند، باید صورتجلسه توافق بین آنها نوشته و ثبت شود، که در صورتجلسه توافق ذکر می‌کنند، در رابطه با مسائل نام برده شده، تحت شرایط مورد نظر به توافق رسیده‌اند.  بنابراین صورتجلسه از مهمترین مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی است.

ثبت درخواست طلاق توافقی چگونه انجام میشود؟!

دو روش وجود دارد که زوجین می‌توانند از آن طریق به ثبت دادخواست طلاق توافقی اقدام کنند.  هر کدام از این روشها معایب و مزایایی دارند.

روش اول:  زوجین باید در سامانه تصمیم یا مداخله طلاق بر اساس مشخصات شناسنامه ثبت نام کنند و یک مرکز غربالگری و مشاوره را انتخاب کنند. بعد از ثبت نام در سایت تصمیم و انتخاب مرکز مشاوره، زوجین باید در جلسات ۴۵ روزه مشاوره که طی ۱ الی ۵ انجام میشود، شرکت کنند. حضور زوجین در این جلسات  مشاوره برای اخذ گواهی عدم انصراف طلاق توافقی  الزامی است.  در این جلسات مشاوران مجرب تلاش می کنند که زوجین را به سازش دعوت کرده و از تصمیم طلاق منصرف کنند.  در صورتیکه جلسات مشاور تاثیر گذار باشد،  زوجین از طلاق منصرف می شوند. در غیر اینصورت با پافشاری زوجین گواهی عدم انصراف از طلاق توافقی که برای دادگاه  صادر می شود.

روش دوم:  ثبت دادخواست طلاق توافقی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است. اگر زوجین تصمیم بگیرند در جلسات مشاوره شرکت نکنند و وکیل اقدامات مورد نیاز انجام دهد، این روش را گزینش می‌کنند، که   ۱۰ الی ۲۰ روز طول می کشد که  دادخواست توسط دفاتر خدمات قضایی برای دادگاه اخذ شود.

برای طلاق توافقی چه مدارکی لازم است؟! 

عقدنامه یا رونوشت آن:  در صورتی که عقد نامه به دلایلی در دسترس نباشد، زوجین می توانند با مراجعه به دفاتر ازدواج مورد نظر، با ارائه شماره ثبت شده در صفحه دوم شناسنامه رونوشت عقدنامه را دریافت کنند.

اصل شناسنامه و کارت ملی:  در صورت داشتن شماره ملی، ارائه کارت ملی الزامی نیست.

صورتجلسه توافق:  صورت جلسه ای که زوجین در آن توافقات خود را ثبت و امضا کرده اند. 

گواهی بکارت:  این گواهی برای زوجینی است که در مرحله عقد و نامزدی قصد دارند به صورت  توافقی طلاق بگیرند و ادعا دارند نزدیکی بین آنها صورت نگرفته است.

آزمایش عدم بارداری:  برای اثبات عدم بارداری، این آزمایش برای  ادامه روند پرونده الزامی است.

دقت کنید اگر برای پرونده طلاق توافقی وکیل بگیرید هزینه ثبت دادخواست طلاق توافقی و هزینه‌های مربوط به وکالت باید توسط زوجین پرداخت شود.

اقدامات لازم بعد از دریافت گواهی عدم انصراف چیست؟!

با توجه به اینکه ثبت نام صورت گرفته و گواهی عدم انصراف صادر شده است. در مدت زمان مقرر برای زوجین پیامکی مبنی بر حضور در شعبه  مربوطه ارسال می شود،  که زن و مرد باید به همراه وکیل در زمان تعیین شده در شعبه مورد نظر حضور پیدا کنند.

آیا دفاتر طلاق این اجازه را دارند بدون رای دادگاه صیغه طلاق را جاری کنند؟!

بعد از اینکه زوجین در شعبه مورد نظر حاضر شدند و به هیچ عنوان از طلاق منصرف نشدند. رای دادگاه صادر شده و به  زوجین  زمان می‌دهند که طی مدت ۳ ماه به یکی از دفاتر طلاق  مراجعه کرده و طلاق را در دفترخانه ثبت کنند.  دقت کنید زوجین بدون رای دادگاه نمی توانند از یکدیگر جدا شوند. همچنین دفاتر طلاق نیز این اجازه را ندارند بدون رای دادگاه صیغه طلاق را جاری کنند.

پرداخت مهریه برای زوج باکره چگونه است؟!

زمانی که زوج و زوجه در دادگاه ادعا کنند، که بین آنها رابطه ای نبوده و مقاربتی صورت نگرفته است،  دادگاه برای اثبات این ادعا زوجه را برای معاینه به پزشک قانونی معرفی میکند. بعد از معاینات پزشکی زوجه اگر باکره باشد که گواهی بکارت توسط پزشکی قانونی صادر می شود.  بنابراین گواهی اثبات میکند که زوجه دوشیزه( باکره) است و بر اساس قانون مهریه نصف مهریه به زوجه باکره تعلق میگیرد.

در چه صورتی آزمایش عدم بارداری الزامی نیست؟!

اگر به دادگاه ثابت شود که زوجه باکره است و یا اگر سن زوجه بالای ۵۰ سالگی باشد،  یائسه شده و  حاملگی امکان پذیر نیست.  پس بنابراین زوجه باکره و زوجه بالای ۵۰ سال مستثنی هستند و آزمایش عدم بارداری برای آنها لازم نیست.  در غیر این صورت زوجه حتماً باید آزمایش عدم بارداری بدهد،  زمانی رای  صادر می شود که جواب آزمایش منفی باشد.  در صورت مثبت بودن جواب آزمایش طلاق انجام نشده و پرونده طلاق در دادگاه متوقف می‌شود.

 

با توجه به موارد فوق دریافتیم طلاق زمانی توافقی صورت می گیر، که زوجین هر دو راضی باشند و بر سر مسائل پرداخت مهریه، نفقه و حضانت به توافق برسند. در غیر این صورت طلاق توافقی محسوب نشده  و پیامد های زیادی را به همراه دارد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن