عوامل موفقیت نفرات اول کنکور چیست؟

  موقیت در کنکور یک طرف و جز نفرات برتر کنکور قرار گرفتن از طرفی دیگر همیشه رویایی بزرگ و جذاب برای تمام

توسط ATRINNEWS در 4 مرداد 1401

 

موقیت در کنکور یک طرف و جز نفرات برتر کنکور قرار گرفتن از طرفی دیگر همیشه رویایی بزرگ و جذاب برای تمام داوطلبین کنکوری هست.اما چه عواملی باعث میشود تا یک داوطلب بتواند در این رقابت سنگین و مهیج جز نفرات برتر شود و هر رشته ای را که دوست دارد در هر دانشگاهی که آرزوی آن را دارد بخواند؟

برای رتبه برتر شد در کنکور سراسری لازم است شما سرشار از انگیزه و انرژی باشید و به قدری این اتفاق را برای خودتان میسر بدانید که شب ها با فکر آن بخوابید و صبح خا با عطش آن بیدار شوید. باید تمام فکر و ذکرتان کنکور شود و هیچ الویتی مهم تر از رتبه برتر شدن نداشته باشید.

با یکی از رتبه برترهای کنکور مصاحبه ای انجام دادیم و از او پرسیدیم چطور توانستی با وجود شرایط سخت و این رقابت سنگین در این جایگاه قرار بگیری و بزرگ ترین آرزویت را عملی بکنی؟

در جواب گفت من اول از هرچیزی سعی کردم برنامه ای مناسب داشته باشم تا قدم به قدم و ماه به ماه بدانم قرار است چه کاری انجام دهم و چطور پیش بروم.پس شمایی که وارد مسیر کنکور شده اید حتما باید برنامه ریزی درسی منظمی داشته باشید و قطعا بدون برنامه نمیتوانید نتیجه دلخواهی بگیرید.برنامه باید شخصی سازی شده باشد و صرفا چون یک شخص با برنامه ای نتیجه گرفته است قرار نیست همان برنامه روی شما هم جواب بدهد!

برای برنامه ریزی یا باید آموزش ببینید یا صحیح و خطا کنید تا برنامه مناسب شما تدوین شود یا از یک مشاور برنامه ریز و با تجربه استفاده کنید.تجربه ثابت کرده است دو روش اول باعث اتلاف وقت زیادی خواهد شد مگر اینکه شما در سال دهم یا یازدهم باشید و زمان کافی برای صحیح و خطا داشته باشید.اگر حوصله و توانایی برنامه ریزی ندارید بجای بالا بردن استرس و از دست دادن زمان به یک مشاور خوب رجوع کنید.

بعد از برنامه ریزی وقت آن میرسد که منابع مناسب تهیه کنید.منابع به عنوان ابزار شما در این رقابت هستند و دقیقا مانند برنامه باید منابع مناسب خودتان را تهیه کنید.مثالی میزنم تا برایتان جا بیوفتد. اگر شما در درس زیست شناسی دانش آموز متوسط یا ضعیفی هستید اول باید کتاب درسی را مسلط شوید و بعد از آن مثلا کتاب خیلی سبز را بخوانید.دانش آموزانی که به تقلید از دانش آموزان قوی تر از کتابی مثل آی کیو شروع به خواندن زیست میکنند نه تنها موفق نمیشوند بلکه بیشتر هم عقب میوفتند چه بسا کلا از درس زده شوند و مسیر را رها کنند!

حالا شما یک مشاور قوی و با کیفیت دارید و البته برنامه ریزی خوب همراه منابع مناسب شما فراهم شده است.وقت آن رسیده درس خواندن را شروع کنید.برای درس خواندن یک سری اصول مانند خلاصه نویسی و نکته برداری وجود دارد و در زمان درس خواندن هرچیزی را که مربوط به آن درس نیست را باید کنار بگذارید.سعی کنید بین هر دو درس اختصاصی یک درس عمومی بخوانید و بیش از 30 دقیقه استراحت بین این دو زمان نباشد.در زمان درس خواندن از هیچ نکته ای نباید بگذرید و بی رحمانه کتاب را شخم بزنید.

ساعت بیداری و خواب مناسب داشته باشید و حداقل 6 ساعت در شبانه روز بخوابید.خواب بسیار مهم است و خواب کافی میواند باعث شود مغزتان با تمام ظرفیت حرکت کند.در زمان غذا خوردن از استفاده بیش از حد از کربوهیدرات ها خود داری کنید و تا میتوانید از مواد غذایی سبک و مفید مانند عسل،گردو یا گوشت سفید استفاده کنید.در زمان درس خواندن تنقلات در کنارتان داشته باشید تا دائما سوخت رسانی مناسب به بدنتان داشته باشید.

حجم درس ها زیاد است اما اگر برنامه مناسب و خوب باشد و عملی شود بموقع تمام خواهد شد.چیزی بنام استراتژی در زمان درس خواندن وجود دارد یعنی  شما بر روی هر مبحث به اندازه ارزش و بودجه بندی که قرار است در کنکور بیاید زمان بزارید.برای مثال اگر در درس ادبیات از قسمت قرابت معنایی که قرار است حدود 8 سوال در کنکور بیاد لازم نیست شما ساعت ها زمان به مبحث تاریخ ادبیات بدهید.این روال از قبل مشخص  شده است و برای همه درس ها در تمامی مباحث باید رعایت شود حتی اجازه دارید یک سری از مباحث سخت با بودجه بندی پایین را حذف کنید.با اینکار زمان زیادی برای مطالب ارزشمند تر و مطالبی که شما در آن پتانسیل بیشتری دارید ذخیره میشود.

جمع بندی کردن و مرور تمام درس ها و مطالب خوانده شده در طول ماه ها بسیار مهم و حیاتی است و حتما باید اجاره شود.مرور در طول دوران درس خواندن که مستمر انجام میشود اما مرور و جمع بندی نهایی برای بدست آوردن حداکثر آمادگی معمولا از 2 تا 3 ماه مانده به کنکور آغاز میشود.در زمان مرور و جمع بندی لازم نیست تمام کتاب ها و منابع دوباره خوانده شود در این زمان باید به نکته برداری ها و خلاصه نویسی ها رجوع کنید و بصورت روزنامه وار یکبار تمام مطالب را بخوانید.

بعد از این مرحله وارد فاز تست زنی بصورت زمان دار میشویم و در تمام روز بجای درس خواندن بیهوده با تست زدن در تمامی مطالب بصورت رندوم هم مطالب خوانده شده یاداوری میشود و هم با انواع نمونه سوالات آشنا میشوید.در زمان تست زدن اولویت را با تست های کنکور چند سال اخیر بگذارید و بعد از آن اگر زمان اضافی آمد سراغ تست های تالیفی بروید.

در نهایت هم میتوانید با شرکت در چند نوبت آزمون های جامع و آزمون گرفتن از خود با کنکور های 10 سال اخیر به حداکثر آمادگی برای شرکت در کنکور سراسری برسید. باور کنید تمام مسیر و راز موفقیت برای موفقیت در کنکور سراسری چیزی بیش از این مسائل نیست و اگر شما تصمیم جدی برای موفقیت داشته باشید و به خوبی آن را اجرا کنید قطعا موفقیت و رتبه برتر شدن در کنکور سراسری و در نهایت ساختن آینده ای امن و سرشار از رفاه کار سختی نیست.تمام موارد گفته شده نیمی از مسیر است و نیم دیگر آن خودتان هستید.در هر شرایط و در هرکجای ایران که باشید طبق تجربه سالیان گذشته میتوانید شگفتی ساز باشید و به رویایتان برسید اگر در مدرسه خوبی درس میخوانید و امکانات کافی هم دارید تا خودتان با تمام وجود به سمت موفقیت نروید کسی آن را تقدیم شما نخواهد کرد!

برای مطالعه مطالب آموزشی رایگان و رمز و رازهای موفقیت در کنکور روی لینک کلیک کنید. konkurmoshaver.com

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن