طلاق از طرف مرد چقدر طول می کشد؟

طلاق از طرف مرد یکی از انواع طلاق است که در دادگاه های خانواده مطرح می شود. در این نوع طلاق، مرد بدون نیاز به

توسط ATRINNEWS در 3 بهمن 1400

طلاق از طرف مرد یکی از انواع طلاق است که در دادگاه های خانواده مطرح می شود. در این نوع طلاق، مرد بدون نیاز به ارائه دلیل می تواند از همسرش جدا شده و به زندگی زناشویی خود پایان دهد. البته در صورت عدم وجود دلایل موجه برای طلاق، مرد باید حق و حقوق مالی زن را پرداخت نماید. برای بیشتر افراد این سوال پیش می آید که این نوع طلاق چقدر طول می کشد؟ در این مقاله قصد داریم پاسخ به این سوال را به طور کامل مطرح کنیم؛ همراه ما باشید.

طلاق از طرف مرد چیست و چه احکامی دارد؟

درخواست طلاق از طرف مرد یکی از انواع طلاق می باشد که در قوانین مدنی حمایت از خانواده تعریف شده است. بر اساس قانون، مرد می تواند هر زمان که بخواهد چه با دلیل و چه بدون دلیل همسرش را طلاق دهد. اما این موضوع باعث نمی شود که مردان سوءاستفاده کنند و به راحتی از همسر خود جدا شوند. در حقیقت، مردی که بخواهد بدون دلیل موجه و قانع کننده همسرش را طلاق دهد، باید تمام حق و حقوق مالی او را به طور کامل پرداخت نماید. البته برخی از حقوق زن مثل مهریه، حتی در صورت ارائه دلایل موجه هم باید از طرف مرد پرداخت شود.

بعد از اینکه مرد درخواست طلاق خود را در دادگاه خانواده مطرح کرد، جلسات رسیدگی و داوری برگزار شده و با توجه به اظهارات زوجین و ادله موجود، حق و حقوق مالی زن مشخص شده و در نهایت حکم طلاق صادر می شود.

مدت زمان طلاق از طرف مرد چقدر است؟

در پاسخ به مدت زمان طول کشیدن طلاق از طرف زوج، باید گفت این موضوع به عوامل مختلفی بستگی دارد. نحوه طی شدن مراحل طلاق و اعتراض داشتن یا نداشتن طرفین، و همچنین میزان پیچیدگی پرونده می تواند روی مدت زمان طول کشیدن طلاق تاثیر داشته باشد.

در واقع دادخواست طلاق با مراجعه به سامانه الکترونیک قضایی ثبت شده و زمان و شعبه دادگاه خانواده برای تشکیل پرونده طی یک پیامک مشخص می شود. اینکه دادگاه خانواده چند روز بعد از ثبت درخواست را برای رسیدگی به پرونده تعیین کند، کاملا به حجم پرونده های موجود در آن شعبه بستگی داشته و هیچ زمان ثابتی ندارد.

در مرحله بعدی جلسات داوری مشخص شده و بعد از تعیین حقوق مالی زن، گواهی عدم امکان سازش صادر می شود. در صورتی که زن به حکم طلاق اعتراض داشته باشد، پرونده به دیوان عالی ارجاع داده می شود و نهایتا یک سال زمان می برد که طلاق از طرف مرد به صورت رسمی ثبت شود. اما اگر زن اعتراضی نداشته باشد و همه چیز طبق روال عادی پیش برود، نهایتا ظرف مدت 5 ماه روال طلاق طی شده و صیغه طلاق جاری می شود.

تمام این مراحل هزینه های مخصوص خود را دارند و با توجه به اینکه درخواست طلاق از طرف مرد مطرح شده است، تمام هزینه طلاق از طرف مرد به عهده خود او خواهد بود. 

دلایل مرد برای درخواست طلاق

همانطور که گفتیم، درخواست طلاق از طرف زوج بدون هیچ دلیلی امکان پذیر بوده و مرد می تواند بدون ارائه دلایل قانع کننده نسبت به طلاق زوجه اقدام کند. اما اگر مرد برای طلاق زن دلایل موجه و قانع کننده ای داشته باشد، نیازی نیست برخی از حقوق مالی زن مانند نفقه را بپردازد و شروطی مانند شرط تصنیف اجرا نخواهد شد. شرط تنصیف یعنی اگر مرد بدون دلیل زنش را طلاق داد، نصف اموالی که در مدت زندگی زناشویی به دست آورده به نام همسرش بزند. 

از جمله دلایل موجه مرد برای طلاق دادن زن عبارتند از: 

  • عدم تمکین

  • سوء اخلاق و رفتار

  • رها کردن خانه و زندگی بدون اذن شوهر

  • نازایی

  • بیماری

  • محکومیت به حبس 

  • و...

حقوق مالی زن در طلاق از مرد

مهریه مهم ترین حقوق مالی زن می باشد که در هر نوع طلاق و تحت هر شرایطی باید به او پرداخت شود. اگر شوهر توانایی مالی برای پرداخت مهریه را نداشته باشد، با توجه به رای دادگاه می تواند ان را به صورت اقساطی پرداخت کند. 

مورد بعدی که در طلاق از طرف مرد مطرح می شود، نفقه می باشد که در صورت ارائه دلایل موجه برای طلاق به زن تعلق نخواهد گرفت. نفقه عبارت است از تمام هزینه هایی که یک نفر برای زندگی نیاز دارد. میزان نفقه در دادگاه با توجه به شئونات اجتماعی و خانوادگی زن تامین می شود و مرد موظف است آن را پرداخت کند. همچنین نفقه فرزندان هم صرف نظر اینکه حضانت آن ها با کدامیک از والدین باشد، به عهده مرد خواهد بود. 

اجرت المثل و نحله هم حقوق مالی دیگر زن هستند که مطالبه هر دوی آن ها با هم ممکن نیست. اجرت المثل دستمزدی است که زن برای انجام امور منزل و شیر دادن به فرزندان از شوهر خود طلب می کند. البته اگر از ابتدای زندگی مشترک زن قصدی برای دریافت اجرت المثل نداشته، در هنگام طلاق هم نمی تواند آن را مطالبه کند. در چنین شرایطی، دادگاه مالی را تحت عنوان نحله برای زن تعیین می کند. میزان نحله با توجه به سال های زندگی مشترک و زحمات زن در خانه شوهر مشخص خواهد شد. 

مطالعه بیشتر: بهترین راه برای ثبت درخواست طلاق از طرف مرد کدام است؟

حضانت فرزندان در طلاق از طرف مرد

در طلاق از طرف مرد هم درست مانند انواع دیگر طلاق حضانت فرزندان تا سن 7 سالگی با مادرشان خواهد بود. بعد از آن هم تا زمانی که آن ها به سن بلوغ برسند تحت حضانت پدر بوده و بعد از رسیدن به بلوغ، می توانند با تصمیم و اختیار خود نزد هر کدام از والدین زندگی کنند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن