روند طلاق توافقی به چه صورت است؟

قبل از توضیح روند طلاق توافقی، بهتر است کمی در مورد این حرف بزنیم که اصلا به چه طلاق هایی توافقی می گویند. هما

توسط ATRINNEWS در 30 دی 1400

قبل از توضیح روند طلاق توافقی، بهتر است کمی در مورد این حرف بزنیم که اصلا به چه طلاق هایی توافقی می گویند. همانطور که از اسمش مشخص است بطور کلی به طلاق هایی که بر سر وظایف و مواردی که برگردن طرفین است، توافق شده باشد ، مانند مواردی مانند میزان مبلغ پرداخت مهریه ، اموال طرفین، حضانت فرزند یا فرزندان و موارد این چنین ، طلاق توافقی می گویند . در این نوع طلاق، دادگاه شرایط توافق شده بین زوجین را کاملا قبول داشته و به آن احترام می گذارد . در هنگام درخواست طلاق توافقی شرایطی که زوجین بر سر آن توافق کرده اند مکتوب می شود و با امضای زوجین صورت جلسه شده و روند دادگاه بر اساس آن شرایط طی می شود . 

طلاق توافقی چقدر زمان می برد؟

طلاق توافقی ، یک سری روند ثابت دارد که باید طی شود . در وهله اول ، اگر زوجین قصد دارند که کار های طلاق را خودشان انجام دهند ، باید در سامانه نوبت دهی طلاق وقت گرفته و کار های وارد کردن اطلاعات و گرفتن وقت را انجام دهند . در حین گرفتن نوبت باید یک مرکز مشاوره را انتخاب کرده و روند مشاوره نیز باید طی شود . روند مشاوره بین یک تا پنج جلسه متغیر بوده و بسته به شرایط و میزان اختلاف می تواند تغییر کند . 

چه مدارکی برای طلاق توافقی مورد نیاز است ؟

مدارک مورد نیاز برای طلاق توافقی ، عقدنامه ، کارت ملی دو طرف و شناسنامه می باشد و در صورت نداشتن عقدنامه ، باید به دفترخانه ای که عقد صورت گرفته مراجعه کرده و یک رونوشت از آن تهیه کرده و به جای عقدنامه اصلی به دادگاه ارائه شود . 

از مزیت های داشتن وکیل برای انجام این کار ها این می باشد که دیگر نیازی به حضور طرفی که وکیل دارد ، نبوده و همه کار ها بر عهده وکیل می باشد . از مزیت های داشتن وکیل و استفاده از مشاوره در این زمینه با یک متخصص ، سریعتر و بهتر طی شدن روند کار می باشد که هم از لحاظ زمان باعث صرفه جویی شده و هم از دردسر های کار های این چنینی کم می کند . به همین دلایل اگر قصد دادخواست طلاق توافقی را دارید ، بهتان پیشنهاد می شود یا یک وکیل برای خود گرفته و یا از یک وکیل متخصص در این حوزه مشاوره بگیرید تا کارتان بی دردسر انجام شود . 

توجه داشته باشید ،‌ تا زمانی که گواهی مربوط به عدم امکان سازش بین زوجین صادر نشده باشد ، امکان این وجود دارد تا درخواست طلاق توافقی توسط هر کدام از زوجین ، لغو شود اما اگر گواهی عدم سازش صادر شده باشد ، هر کدام از زوجین به تنهایی می توانند با مراجعه به دفتر ثبت طلاق ، طلاق خود را ثبت کرده و کار را تمام کنند . 

ثبت نام در سامانه ثنا برای درخواست طلاق توافقی

شما برای طلاق توافقی ، لازم است تا در سامانه ثنا ثبت نام کرده و شماره شما در این سامانه ثبت گردد ، حتی اگر وکیلی گرفته باشید ثبت شماره شخص شما برای ثبت دادخواست طلاق توافقی لازم می باشد . پس یکی از کار هایی که لازم است تا انجام دهید این است که به یکی از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و کار های مربوط به ثبت شماره خود در سامانه ثنا را انجام دهید . 

در این نوع طلاق ، همانطور که از نامش پیداست ، همه چیز به صورت توافقی پیش رفته و زوجین مشکل و اختلافی نداشته و همه چیز را بین خودشان حل کرده و به اصطلاح با هم به توافق رسیده اند . از جمله مواردی که باید بین هم توافق کنند ، مسئله مهریه می باشد به این صورت که به توافق می رسند که تمام یا بخشی از مهریه پرداخت شود و یا حتی به کل ، مهریه توسط زوجه بخشیده می شود . موارد دیگر هم باید به همین منوال بین زوجین حل شده و مشکلی نداشته باشند تا بشود درخواست طلاق توافقی داد . شما عزیزان می توانید از مشاوران ما ، هر آنچه که در ذهن خود سوال دارید را پرسیده تا ابهام خاصی در ذهنتان نباشد تا بتوانید با آگاهی مشکلات خود را حل کنید . همچنین می توانید هزینه طلاق توافقی را پرسیده و بعد از آگاهی از این قضیه اقدام کنید . 

طلاق توافقی ، با توجه به گسترده بودن قوانین و مسائلی که دارد بسیار پیچیده بوده و مسائل فرعی زیادی دارد که باید به آنها توجه شود و حتما باید این کار را یک فرد متخصص پیگیر شود و انجام دهد وگرنه قطعا با مشکل مواجه شده و دچار دردسر و مشکلات مختلفی خواهید شد . پس به شما پیشنهاد می شود که حتما حتی برای یک بار هم که شده ، در مورد این موضوع با یک فرد متخصص در این حوزه مشورت کنید و به موارد جانبی این موضوع بسیار توجه کنید .

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن