راهکارهای تخصصی برای انجام مراحل طلاق از طرف مرد

در رویه پرونده های طلاق علاوه بر طلاق توافقی و طلاق از طرف زن، طلاق از طرف مرد نیز انجام میگیرد.  در نظا

توسط ATRINNEWS در 3 بهمن 1400

در رویه پرونده های طلاق علاوه بر طلاق توافقی و طلاق از طرف زن، طلاق از طرف مرد نیز انجام میگیرد. 

در نظام قانونی سابق، زوج می توانست هر زمان که اراده کند و بدون ارائه هرگونه دلیل و مدرکی همسر خود را طلاق دهد که در قانون مدنی جدید این رویه تغییر پیدا کرد.

در قانون مدنی قدیم یک جانبه بودن و عدم محدودیت اختیارات مرد در  طلاق  آشفتگیهایی در نظم اجتماعی ایجاد میکرد، که این در قانون مدنی جدید سبب شد تا شرایطی برای طلاق از طرف مرد گذاشته شود که مرد پس از طی  مراحلی دادگاه را مجاب کند که به او اجازه طلاق را بدهد.

مراحل طلاق از طرف مرد

همانطور که در بند قبلی ذکر شد دادگاه بی دلیل و غیر موجه به مرد اجازه طلاق را نمیدهد و مرد باید مراحلی را طی کند از جمله:

  1. ارائه دادخواست صدور گواهی عدم امکان سازش:  اولین قدم برای طلاق از طرف مرد مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی و تنظیم دادخواست صدور گواهی عدم سازش و ارسال آن به دادگاه خانواده است.

  2.  ارجاع به داوری: دادگاه زوج و زوجه را به داوری ارجاع می دهد. آن ها موظفند یک شخص متاهل واجد شرایط از نزدیکانشان را به عنوان داور به دادگاه معرفی کنند.

  3. پرداخت حق و حقوق مالی زن: در هر صورتی چه طلاق از طرف زن باشد چه از طرف مرد باشد، مرد مکلف است حق و حقوق مالی زن شامل مهریه، نفقه، اجرت المثل، نحله و از این قبیل را به او پرداخت کند. مگر اینکه مرد و زن باهم به توافق برسند و زن از حق و حقوق خود گذشت کرده و آن را حلال کند.

  4. دریافت گواهی عدم امکان سازش از دادگاه: در صورت تشخیص دادگاه به عدم امکان ادامه زندگی مشترک برای زن و شوهر، گواهی عدم امکان سازش برای آنها صادر می کند.

  5. مراجعه به دفاتر ازدواج و طلاق: در مرحله آخر زوجین  با در دست داشتن گواهی عدم امکان سازش به یکی از دفاتر ازدواج و طلاق مراجعه و از این طریق خطبه طلاق را جاری میکنند.

شرایط طلاق از طرف زوج

چگونگی دادخواست طلاق از طرف مرد و مراحل طلاق از طرف مرد در بالا توضیح داده شد. برای طلاق زوج از زوجه شرایطی لازم است که نیاز است توضیح داده شود از جمله:

  1.  پرداخت مهریه زن: همانطور که اطلاع دارید در قانون اسلامی مهریه زن عندالمطالبه است یعنی حتی در صورت زندگی با مرد هر لحظه اراده کند میتواند آن را به عنوان حقوق اصلی و ابتدایی از مرد طلب کند و مهریه زن به عنوان یک دین تا آخر عمر بر گردن مرد است، البته هنگام طلاق مرد به دنبال اثبات عدم استطاعت مالی برای پرداخت مهریه است که باید درخواست اعسار از پرداخت را به دادگاه خانواده رسیدگی کننده به این دعوا می دهد و اگر دادگاه قبول کند پرداخت مهریه اقساطی خواهد شد.

  2. پرداخت نفقه زن: مقدار نفقه را دادگاه بر اساس شئونات اجتماعی و خانوادگی زن تعیین میکند، به درخواست طلاق از طرف مرد طلاق رجعی گفته میشود، یعنی مرد میتواند در طی سه ماه عده ی زن به او رجوع کند. زن نیز میتواند در این مدت سه ماهه عده در منزل شوهر سکونت می کند و مرد موظف به پرداخت نفقه به زن در این مدت میباشد. در صورت حاملگی زن، مرد موظف به پرداخت نفقه تا پایان مدت زمان وضع حمل است.

  3. پرداخت اجرت المثل: در صورت تقاضای اجرت المثل از طرف زن، سه مورد زیر باید برای دادگاه محرز شود:

  • زن ثابت کند که به فرمان و ارادهی شوهرش مجبور به انجام کارهایی شده که شرعا به عهده اش نبوده است.

  • زن برای انجام کارهای خانه قصد رایگان کار کردن را نداشته است.

  • کارهای انجام شده عرفا مزد داشته باشد.

بعد از اثبات این سه مورد، دادگاه سعی بر تعیین مقدار اجرت المثل مصالحه بین زن و مرد میکند در صورت عدم توافق زوج و زوجه میزان آن را کارشناس رسمی تعیین خواهد کرد و مرد موظف به پرداخت آن به زن است.

  1. پرداخت نحله به زن، نحله زمانی به زن تعلق می گیرد که درخواست طلاق از طرف مرد باشد و مرد دلیل محکمه پسندی مانند عدم تمکین، سوء رفتار زن و غیره را نتواند به دادگاه ارائه کند اما اگر اجرت المثل به دلیل نداشتن شرایط خاصش به زن تعلق نگیرد دادگاه مبلغی از باب بخشش یا همان نحله بابت سال های زندگی مشترک برای زن تعیین می کند.

  2. پرداخت نصف دارایی شوهر به زن که یکی از شروط دوازده گانه ضمن عقد ازدواج است که اکثر مردها هنگام عقد از آن بی اطلاع هستند و آن را امضا میکنند. در صورت درخواست زن مرد باید آن را پرداخت کند که البته برای پرداخت آن باید تقاضای طلاق از طرف مرد باشد و مرد بدون ارائه دلایل محکمه پسند برای دادگاه خواستار طلاق زن باشد. در این صورت مرد باید نصف دارایی موجود خودش را که در ایام زناشویی با زوجه به دست آورده یا معادل آن را، به صورت بلاعوض به زن پرداخت کند.

معایب درخواست طلاق از طرف مرد

از جمله معایب درخواست طلاق از طرف مرد این است که مرد باید مهریه زن را به صورت کامل به او پرداخت کند؛ همچنین مرد موظف است تا زمانیکه به صورت رسمی از زن جدا نشده نفقه را به زن به صورت کامل پرداخت کند.

در صورتیکه زن در ابتدای ازدواج تعیین کرده باشد که در ازای انجام امورات خانه و همچنین شیر دادن به فرزندان، مبلغی را از شوهرش دریافت می‌کند (اجرت‌المثل)، زوج باید این مبلغ را به زوجه پرداخت کند.

در صورتی که زن نسبت به جدایی از شوهر معترض باشد و مرد نتواند دلایل منطقی برای جدایی از زن به دادگاه ارائه دهد، مرد باید از نظر دادگاه نصف اموال خودش را به زن بدهد.

مزایای درخواست طلاق از طرف مرد

از جمله مزایای درخواست طلاق از طرف مرد این است که روند پرونده طلاق حتی بدون حضور مرد هم طی میشود؛ همچنین مرد پس از ارائه درخواست طلاق می‌تواند عدم توانایی مالی خود را برای پرداخت مهریه در دادگاه اثبات کرده و مهریه زن را به صورت قسطی پرداخت کند.

سخن پایانی

طلاق پایان زندگی زناشویی است که هم از سوی زن و هم از سوی مرد مطرح میشود؛ منتهی در قانون مدنی گذشته به علت دادن حق طلاق به مرد باعث آشفتگی و بی نظمی های زیادی در خانواده ها شده بود و آمار طلاق به صورت چشمگیری بالا بود که خوشبختانه در قانون جدید جهت حمایت از حقوق خانواده‌ها روند ارائه و ثبت دادخواست طلاق تغییر کرده است به گونه‌ای که اکنون برای ثبت دادخواست طلاق باید به دادگاه و دستگاه قضایی مراجعه کرد؛ دادگاه نیز بر اساس درخواست طلاق گواهی عدم سازش بین زوجین را صادر می‌کند و پس از آن برای صلح و سازش میان زن و شوهر موضوع طلاق به داوری دادگاه ارجاع داده می‌شود.

https://www.tinn.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%B9%D9%85%D9%88%D9%85%DB%8C-2/237148-%DA%86%DA%AF%D9%88%D9%86%DA%AF%DB%8C-%D8%AB%D8%A8%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%A7%D8%B2-%D8%B7%D8%B1%D9%81-%D9%85%D8%B1%D8%AF-%D8%A8%D8%A7-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%81%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D8%AE%D8%AF%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%AD%D9%82%D9%88%D9%82%DB%8C

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن