دوربین مداربسته

  دوربین مداربسته اولین سوالی که برای هر شخصی به وجود می‌آید این است که اصلا خرید و نصب این نوع

توسط ATRINNEWS در 7 خرداد 1401

 

دوربین مداربسته

دوربین مداربسته

اولین سوالی که برای هر شخصی به وجود می‌آید این است که اصلا خرید و نصب این نوع دوربین‌ها برای خانه یا دفتر کار، لازم است؟ پاسخ بستگی به سطح امینیتی که قصد دارید به منزل یا محل کارتان اضافه کنید بستگی دارد. بدون داشتن دوربین مداربسته، نمی‌توانید متوجه شوید که در خانه یا محل کارتان چه خبر است.

 اکثر افراد، در خرید دوربین‌های مدار بسته، نمی‌دانند که باید چه نوع دوربینی بخرند. اگر در خانه‌های ویلایی زندگی می‌کنید، به دوربین‌های مخصوص فضای باز نیاز دارید اما اگر در آپارتمان زندگی می‌کنید، تنها دوربین‌های داخلی برای شما کفایت می‌کند.

دوربین مداربسته داخلی

دوربین‌های مداربسته داخلی، دوربین‌هایی هستند که در محیط‌های داخلی خانه یا ادارات نصب می‌شوند. این دوربین‌ها نباید در مکان‌هایی مانند حمام، دستشویی یا اتاق خواب نصب شوند. بقیه‌ی محیط‌ها مانند راهرو یا قسمت‌های دیگری که در مرکز خانه شماست (مانند اتاق نشیمن) می‌توانند به دوربین مداربسته داخلی، مجهز شوند. دوربین‌های داخلی، معمولا در نزدیکی پریز‌های برق نصب شده و به برق متصل می‌شوند اما بهتر است برای آن‌ها پلاگین پشتیبان‌گیری سلولی بگیرید تا حتی در صورت نبود برق نیز روشن بمانند.

انواع دوربین‌های مدار بسته داخلی

انواع دوربین_های مدار بسته داخلی

۱. دوربین فیش آی

دوربین چشم ماهی یا FishEye یکی از انواع دوربین‌های مدار بسته داخلی با قابلیت ویژه‌ای است که این توانایی را دارد تا تصاویر 180 درجه را به کاربر ارائه دهد. این دوربین‌ها بیشتر در مکان‌هایی که سقف‌های بلند دارند نصب می‌شوند.

۲. دوربین کیوب

از دیگر دوربین‌های مداربسته داخلی، می‌توان به دوربین‌های کیوب اشاره کرد که طراحی آن‌ها به شکل مستطیل است. سطح خارجی این دوربین‌ها مقاومت زیادی ندارد و به همین خاطر غالبل در محیط.های داخلی مانند ادارات و یا منازل از آن‌ها استفاده می‌شود.

۳. دوربین مداربسته دام

این دوربین‌ها به خاطر شکل گردی که دارند به دوربین دام یا Dome به معنای گنبد معروف هستند. دوربین‌های دام به طور معمول برای مناطق داخلی و سقف‌دار مناسب‌اند. بدنه این دوربین‌ها غالباً از جنس پلاستیک است اما برخی مدل‌ها نیز از جنس فلز ساخته می‌شوند.

۴. دوربین اسپیددام

این دوربین‌ها، نوع دیگری از دوربین‌های مداربسته با طراحی ظاهری خاص هستند که به نام‌هایی مثل دوربین گردان، چرخان Speeddome، Fastdome، PTZ و … در بازار پیدا می‌شوند. این دوربین‌ها قابلیت‌های ویژه‌ای دارند که وجه تمایز آنها با سایر دوربین‌های مدار بسته است. ویژگی‌هایی مانند قدرت بزرگنمایی بالا، امکان برنامه‌ریزی دوربین برای ضبط و سایر فعالیت‌ها، امکان چرخش به جهات مختلف و … . بهتر است بدانید که دوربین‌های اسپیددام برای داشتن حداکثر کارایی، نیاز به حضور اپراتور دارند.

۵. دوربین پینهول مینیاتوری

یکی دیگر از انواع دوربین‌های مدار بسته داخلی، دوربین پینهول است که با نام دوربین مینیاتوری یا مخفی نیز شناخته می‌شود. کاربرد این دوربین‌ها بیشتر هنگامی است که فرد خریدار مایل به دیده شدن دوربین نباشد.

۶. دوربین مدار بسته باکس

این نوع از دوربین‌های مدار بسته مناسب کاربردهای صنعتی هستند. دوربین‌های باکس، از انواع دوربین‌های حرفه‌ای هستند که برای مکان‌هایی مثل کارخانه‌ها، بانک‌ها، سوله‌ها و … مناسب‌اند. دوربین‌های باکس به طور معمول لنز ندارند و اگر به لنز نیاز پیدا کردید باید آنها را به صورت جداگانه خریداری کنید.

لنز دوربین مدار بسته داخلی

لنز دوربین مدار بسته داخلی

یکی از مواردی که در هنگار خرید باید به آن توجه کنید، نوع لنز است. خصوصیات و ویژگی‌های مربوط به انواع لنزها در دوربین‌های مدار بسته، اهمیت فراوانی دارد. مثلا لنز واید (Wide) مخصوص استفاده در اتاق است. زیرا این نوع لنز با قرار گرفتن در زاویه‌ای مناسب میتواند تمام اتاق را پوشش دهد. اگر لنز در یک زاویه نامناسب و بسته قرار بگیرد، عملکرد دوربین برعکس می‌شود و زاویه دید کاهش می‌یابد.

در نتیجه شما قادر به دیدن اجسام و اهداف دورتر خواهید بود. واحد اندازه‌گیری زاویه لنز، میلی‌متر است. هرچقدر عدد گفته شده برای آن کمتر باشد، یعنی زاویه واید یا بازتر است. مثلا اگر لنز شما 2mm یا دو میلی‌متر باشد، حداکثر فضایی که‌ می‌تواند پوشش دهد، صد و ده درجه از فضای مقابل است. اگر لنز 50mm یا پنجاه میلی‌متر باشد، تنها پنج درجه از فضای روبه‌روی خود را پوشش خواهد داد.

کیفیت لنز یکی دیگر از مشخصاتی است که می‌تواند بر دیگر عوامل تاثیر بگذارد. برای مثال می‌تواند باعث تغییر حداقل نور مورد نیاز یا شدت حساسیت سنسورهای دریافت شود.

کلام آخر

با توجه به افزایش جمعیت و افزایش سرقت در شهرهای بزرگ و کوچک، بهترین‌ کار این است که خانه‌های خود را به یکی از این مدل‌های دوربین مداربسته مجهز کنید. از جمله عوامل مهم برای کیفیت سیستم دوربین مداربسته، برند و کارخانه سازنده آن دوربین است. در بازار کشورمان ایران، برندهای متفاوتی مشغول به فروش و توزیع محصولات خود هستند.

 سهم بزرگی از بازار دوربین‌های مداربسته در ایران متعلق به کشور چین است. پس از آن می‌توان به شرکت‌هایی از کره جنوبی، تایوان، کانادا، آلمان، ژاپن و حتی محصولات تولید ایران اشاره نمود. شما می‌توانید با تحقیق و جستجو بهترین مدل و برند را برای منزل با محل کار خود، خریداری و نصب کنید.

منبع: پرند سیستم

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن