تفاوت ورق سیاه و ورق گالوانیزه چیست؟ فولاد حامیران

هرمورد از انواع این سازه تحمل وزن متفاوتی دارند؛ به‌عنوان‌مثال تیرآهن H بیشترین مقاومت را دارد و در صنایع ساخت

توسط ATRINNEWS در 28 آبان 1401
هرمورد از انواع این سازه تحمل وزن متفاوتی دارند؛ به‌عنوان‌مثال تیرآهن H بیشترین مقاومت را دارد و در صنایع ساخت‌وساز سنگین، دوچندان آیتم استقبال قرار گرفته است. وزن و ضخامت بالای این تیرآهن منجر شده که از آن عمده در بخش‌هایی از بنا که در آنان نیرو به ستون‌های حساس منتقل می‌شود، به کار گیری کنند. تیرآهن‌های بلژیکی سایز 18 و 20 بخش اعظم در ستون‌های مهم و به خواسته تحمل نیروهای خمشی آیتم به کارگیری قرار می‌گیرند. همین بازه زمانی فولادی طبق معمول در طول‌های 6 تا 20 متری در بازار موجود است. فراموش نکنید که ورق‌های رنگی نیز مانند اکثری از کالاها کالا تقلبی و اورجینال دارند. مقیاس فروش این کالاها بر اساس کیلوگرم است و آن ها را بر پایه شاخه یا برگ به فروش نمی‌رسانند. ولی ممکن میباشد در بعضا موردها به دلیل خواست خویش خرید کننده این واقعه بیفتد اما مقیاس استاندارد، همان کیلوگرم می‌باشد. اعتنا داشته باشید که هنگام خرید کردن خوب تر می باشد ورق را به صورت کیلویی خریداری کنید و اگر فروشنده آن را به صورت برگی به شما فروخت، به شرط وزن کردن، آن را خریداری کنید. یکی از نکته ها قرار دادن ورق ها در محیطی بسته، کاملا تمیز و عاری از هرگونه آلودگی است. همچنین خوبتر میباشد که مکانی که ورق ها را محافظت می کنید، اساسی دمای ثابت و بدون رطوبت باشد. همچنین بهتر هست که ورق ها را بر بر روی اساس هایی فلزی و یا این که چوبی قرار دهید.
  • چرا که دارای کمترین هزینه‌های مربوط به تعمیرات و نگهداری و همینطور بالاترین میزان کاربرد و بازدهی، طول قدمت متعددی دارااست و از حیث ماندگاری، زیاد موءثر است.
  • البته ورق های گالوانیزه وارداتی نیز در ایران استعمال می شود که رایج ترین آن ورق گالوانیزه رنگی چین، ورق گالوانیزه رنگی جین دال هند.
  • همچنین این ورق‌ها اصلی استاندارد SAPH 310 و SAPH 370 و SAPH 440 هستند ولی ورق‌های حیاتی استاندارد GRB ، X42 ، X46 ، X52 و PSL2 هم وجود دارا هستند که از آن‌ها برای لوله‌های نفت و گاز به کارگیری می‌شود.
  • قیمت انواع ورق رنگی مانند دیگر فلزها به رخ روزمره در اکنون نوسان میباشد لذا شما می توانید ارزش ورق رنگی را از تارنما آهن تاپ استعلام کنید.
برای اشخاصی که قصد ایجاد سوله‌های بزگ اهمیت متراژهای بالا را دارند، به کارگیری از همین نوع ورق استعمال می‌شود. یکی از مراحلی که روی کیفیت پایانی ورق گالوانیزه اثر گذاری می‌گذارد، مراحل پولیش یا این که همان چربی زدایی است. این تراز یاری می‌کند کالا نهایی خوب تر رنگ آمیزی شده و دوام بالاتری داشته باشد. در واقع آنگاه از انجام پولیش رنگ‌ های متعدد روی ورق‌ های گالوانیزه زده می ‌شود؛ براین اساس در صورتی که چربی ‌به خوبی از فی مابین نروند رنگ یک‌ دست و ورقه ‌ای صیقلی و خوشگل نخواهیم داشت. در این ‌صورت عاقبت کار مثل صفحه‌ ای میباشد که روی آن گرد پاشیده باشند و از حیث ظاهری زیبا نیست.

ورق گالوانیزه طیف کاربردی گسترده‌ای دارد

در همین مرحله علاوه بر چربی ها ناخالصی ها نیز از سطح ورق برداشته می شوند. برس کاری موجب می شود که تراز ورق صاف و یکنواخت شده و رنگ آمیزی به صورت بهتری انجام شود. ورق گالوانیزه آنگاه از تراز چربی زدایی اصلی آب گرم شسته شده و اصلی به کارگیری از جریان هوای گرم خشک می شود. ضخامت ورق رنگی نیز بسته به کاربرد ورق رنگی می تواند متعدد باشد. از پرکاربردترین و پر مصرف ترین آن ها ورق رنگی نیم میل و ورق رنگی سه میل هستند. یکی از از بهترین خصوصیت های ورق گالوانیزه رنگی این می باشد که چنانچه رنگ های موجود در آن حیاتی گذشت دوران از بین رفت می توان به شکل دوباره آن را رنگ آمیزی کرد. دسته‌بندی نشده این مدل ورق که نوعی ورق گالوانیزه می باشد، به تیتر ورق گالوانیزه ارزان نیز شناخته می شود. همان طور که در قسمت فراتر هم به جهت شما توضیح داده‌ایم، ورقهای فولادی به دو نحوه نورد گرم و یا نورد سرد ساخت می‌شوند. در همین راستا ورق هایی که به واسطه نور گرم ساخت می شوند پس از ساخت در فرآیند گالوانیزه قرار می گیرند به همین شیوه که یک لایه رشته رشته از جنس عنصر روی بر مرحله خارجی ها این ورق ها کشیده می شود. فولاد و آهن مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی ندارند و به طور کلی در معرض آسیب هستند.

طرز ساخت پد گرمایشی کلیدی نمک و اسطوخودوس برای التیام درد گوش

در ادامه مقاله قصد داریم به مقایسه کاربرد ورق گالوانیزه رنگی حساس فرم ذوزنقه و ورق گالوانیزه رنگی دارای فرم سینوسی یا کرکره شیروانی بپردازیم. پوشش روی نظیر مانعی فعالیت مینماید که اجازه نمی‌دهد رطوبت و اکسیژن به فولاد برسد. اهمیت گالوانیزه نمودن فلز، مراقبت از ورق‌های فولادی در برابر خوردگی به مقدار یک‌سری سکو بهبود می‌یابد. حفظ در برابر خوردگی حاصل از پوشش‌های پایه بر روی در نتیجه اثر گالوانیک است، چون بر روی آهن را نگهداری می نماید و سبب ساز می‌گردد در یک محیط مرطوب به تیتر فلز قربانی فعالیت کند. ورق‌های فولادی گالوانیزه به دلیل داشتن مقاومت بالا در برابر لایه برداری و ترکیب شدن اهمیت روی، مرحله براقی دارا‌هستند و انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند. کاربردهای ورق‌های فولادی در زندگی روزمره به طور مداوم در درحال حاضر ارتقا است. از مدل ها و فرمینگ های رایج و قابل اجرا بر روی ورق های گالوانیزه رنگی فرم دهی سفال یا طرح سفال می باشد. به جهت ایجاد این محصول، ابتدا بایستی ورق گالوانیزه اصلی ضخامت مناسب انتخاب شود. بعد از آن فرایند ساخت ورق های رنگی در طی سه سطح چربی زدایی، شستشو و بیشتر نمودن رنگ الکترواستاتیک رخ می گیرد.

توجه به ضخامت ورق گالوانیزه:

اجرای رنگ بر بر روی ورق‌های صیقلی و سوای اصطکاک گالوانیزه عمل آسانی نیست. به منظور اجرای رنگ در کارخانجات در آغاز ورق را در کوره قرار میدهند و بعد رنگ را اهمیت دستگاه‌های مخصوص روی آن اعمال می‌کنند. به کارگیری از همین طریق و حرارت بالا منجر خواهد شد که رنگ به طور کامل به تراز ورق جذب شود.علاوه بر کارخانه، رنگ آمیزی ورق گالوانیزه به شکل دستی و حساس طی نمودن فرایند زیر هم امکان پذیر است. همانطور که اشاره کردیم، رنگ آمیزی الکترواستاتیک ادله کلیدی ساخت تفاوت در عملکرد و کاربرد ورق رنگی است. در واقع فولاد در همین روش گالوانیک می شود که یکی از از بهترین شیوه های دوری از خوردگی در فلزات محسوب می شود. فلزی که به تیتر فلز حفظ کننده کار می نماید خورده شده و از خورده شدن فلز اصلی محافظت می کند. ورق های گالوانیزه در شیوه رخ گیری کریستال گالوانیزه کلیدی یکدیگر تفاوت دارا‌هستند و به ۳ جور سوای گل، گل ریز و گل درشت تقسیم می شوند. کاربرد با این ورق ها در مواقعی می باشد که احتمال خوردگی بسیار هست و همین خوردگی سبب ساخت ضرر می گردد. ورق گالوانیزه به دلیل به کارگیری در صنایع پهناور و مهمی همچون خودرو، کشاورزی، حمل و نقل، الکترونیک و بسیاری صنایع دیگر مهم استراتژیکی را دارا می باشد. در این گفتار آمار صادرات ورق گالوانیزه را آیتم تحلیل قرار می دهیم.

آهن پرایس

قبل از رنگ کردن ورق های گالوانیزه از در آغاز یک لایه پرایمر بر روی آن کشیده می گردد در نهایت چند لایه رنگ بر روی ورق گالوانیزه ریخته شده و ورق در کوره قرار دیتا می شود. مرحله نخستین در تولید ورق های رنگی چربی زدایی می باشد، همین چربی زدایی اهمیت به کار گیری از غلتک های اختصاصی در کارخانه ها انجام خواهد شد. ورق های گالوانیزه رنگی به عبارتی ورق های گالوانیزه معمولی می باشد اما این ورق ها اصلی استعمال از رنگ های منحصر به فرد رنگ آمیزی شده اند. در پاسخ به همین سوال باید گفت که کیفیت و مرغوبیت مهم‌ترین دلیل در گزینش بها ورق گالوانیزه است. پس از مدت زمانی کوتاه، مجددا میلگرد را گرم می کنند تا خاصیت مکانیکی آن بهبود یابد. شرایطی که موجب می گردد انعطاف پذیری میلگرد به میزان قابل توجهی اصلی ارتقاء ملازم شود. اگر بتوانید این فاکتور را به دست آورید، علاوه بر ارتقا میزان مرغوب بودن سازه می قدرت تاثیر متعددی بر ارتفاع قدمت آن هم تماشا نمود. مهم دقت به نتایجی که به دست می آورید، می توانید مکان بکارگیری میلگرد در سازه را تشخیص دهید.

تاریخچه ورق رنگی در ایران

به ادله توان اکسایش اکثر فلز روی میباشد که حتی حساس قرار گرفتن ورق گالوانیزه در برابر رطوبت و اکسیژن، زنگ زدگی اتفاق نمی‌افتد و ورق فولادی تندرست مانده و طول عمری بالا دارد. کاربردهای ورق استیل نیز حساس بقیه ورق‌های فولادی متعدد است؛ مثلاً، از ورق استیل برای ایجاد انواع میخ، پرچ، لوله‌های درزدار و تیرآهن به کار گیری می‌شود. همین نکته نیز گفتنی هست که بسیاری از ورق‌های استیل به جهت ساخت مصالح ساختمانی مصرف می‌شوند. ورق-گالوانیزهورق گالوانیزه از ورق سیاه یا این که ورق سرد ساخته میشود و خصوصیت آن، مقاومت بسیار مضاعف در برابر انواع خوردگی و زنگ‌زدگی است. همین ورق در یک روند مخصوص، «روی‌اندود» یا «گالوانیزه» می‌شود. همین مدل تیرآهن بلژیکی از لحاظ ضخامت، مقداری دارای بقیه گونه های آن تفاوت دارد، چرا که ضخامت بال‌های تیرآهن بلژیکی نیم پهن از جان آن کاهش است. به این ترتیب تانک های اسیدشویی در بردارنده اسید کلریدریک، می بایست ایزوله باشند تا از فرار اسید پرهیز شود. عملیات اسیدشویی پیوسته، معمولا به وسیله ۳ تا ۵ تانک با غلظت های مختلف انجام می پذیرد. طول تانک ها نزدیک به ۲ تا ۲٫۵ متر می باشد و پشت سر هم قرار می گیرند. از ورق های گالوانیزه در گونه های کارگاه ها، تالار ها، انبارها و اشکال ساختمان های اداری و تجاری و دیگر ساختمان ها استفاده می شود. برای اطلاع ظریف از بها ورق گالوانیزه کیلویی می‌توانید مهم کارشناسان و متخصصان ما در تیم صنعتی آهن حامی، عرضه کننده انواع آهن آلات صنعتی و ساختمانی تماس حاصل فرمایید. از دیگر کارخانجات ایجاد ورق رنگی می اقتدار به کمپانی صنعت های هفت الماس اشاره کرد. همین به نقل از وبسایت خبری کمپانی قادر به تأمین چیزی حدود پانزده درصد از نیاز داخلی مرزو بوم بوده و تأسیس آن در سال 1375 صورت گرفت. همین کمپانی از نشان استاندارد ملی و مدرک کیفیت 2008 برخوردار هست و محصولات آن در دو گونه برش خورده و رول تولید می شوند. در صنعت ساختمان از همین ورق برای ساخت مثل لوله بخاری، کابینت آشپزخانه، شیروانی ساختمان‌ها، کانال‌های کولر، اجرای سقف عرشه فولادی و … به کارگیری می‌شود. عملیات فرمینگ یا این که شکل دهی ورق ها اهمیت استفاده از دستگاه فرمینگ ورق رخ می پذیرد. به طور خلاصه فرایند عمل رول فرمینگ بدین شکل می باشد که ورق های فلزی و به ویژه فولادی را بر روی شافت های مهار شده بوسیله یاتاقان ها قرار می دهند و بسته به گونه پروسه فرمینگ، عملیات شکل دهی را بر روی آن انجام می دهند.. استعمال از ورق گالوانيزه اهمیت كيفيت به دلایل ذکر شده موجب کاهش هزینه در اجرای عملیات و همچنین صرفه جویی در هزینه های تعمیر و محافظت محصولات آخرین خواهد شد. به طور متوسط می اقتدار گفت ورق های گالوانیزه دربین ۲۰ قیمت تیرآهن 14 و ۳۰ سال قدمت موثر دارا‌هستند که البته این عدد بسته به شرایط محیطی که در آن قرار دارند و موقعیت و ویژگی‌ های ایجاد آنها، می توانند مختلف باشد. همچنین ورق های گالوانیزه عمدتاً از خاصیت رخ پذیری و استحکام بالایی هم برخوردارند که این موضوع فعالیت اهمیت آنان را در صنایع متفاوت ساده تر می نماید. از طرف دیگر خاصیت جوش پذیری بالای یک ورق گالوانيزه کلیدی كيفيت نیز موجب شده به راحتی بتوان آن ها را از روش جوش به یکدیگر متصل کرد و همین گزینه هم از دیگر فاکتور های مطلوب آنها به جهت استعمال در صنعت به شمار می رود. در واقع به این ادله می باشد که خیلی ها دست به خرید ورق گالوانیزه می زنند زیرا دوست دارا هستند جنس یا این که سازه آنها مقاوم و بادوام باشد. از دیگر عارضه ها بسته بندی ورق‌های گالوانیزه می‌توان به سهولت در حمل و نقل و انبارداری اشاره کرد. از آنجا که ورق‌های فولادی حساس ابعاد و اندازه‌های متمایز هستند، جابه‌جا کردن آنها اختلال میباشد و در صورتی که به صدق بسته‌بندی نشوند، حمل و نقل آنان سخت می‌شود. به همین منظور، غالبا ورق گالوانیزه را به شکل رول شده و اصلی تسمه‌های فولادی بسته‌بندی می‌کنند. است از همین رو بیشتر کارخانجات ترجیح می دهند از آهن اسفنجی به تیتر مواد اولیه به کار گیری نمایند. فولاد ها رغبت متعددی به ادغام شدن حساس عنصر اکسیژن دارا هستند و همین اکسید شدن به مرور دوران سبب ساز زنگ زدن ورق و یا این که از فی مابین رفتن فولاد می شود. در عاقبت محصولات فولادی را علاوه بر گالوانیزه کردن، اهمیت رنگ دادن نیز پوشش می دهند. همین رنگ آمیزی علاوه بر زیبایی ظاهری، باعث استحکام و مقاومت ورق می شود. معروف ترین آن ها ورق گالوانیزه رنگی اصفهان و چین هست که ارزش آن‌ها در جدول ذیل قابل مشاهده است. ورق های رنگی و گالوانیزه کاربردهای بی شماری در صنعت دارا هستند از تولید بدنه های اسباب خانگی تا صنعت خودروسازی و قطعات یدکی، از تجهیزات حمل و نقل مثل کانتینرها و سردخانه ها تا سقف و بدنه انبارها و کارخانه ها. حتی تجهیزات هدایت و رانندگی هم کلیدی استعمال از این ورق ها تولید می شوند.لایه های حفاظتی اضافه شده در ساخت ورق گالوانیزه و ورق رنگی، قدمت این ورق ها را حتی در حالت نا مساعد هم بالا برده است. به طوری که عمری حدود 20 تا 30 سال بسته به موقعیت به کار گیری و نگه داری برایشان تقریب زده می شود.همین قدمت طولانی باعث رونق بازار خرید ورق گالوانیزه دست دوم می شود. عوامل ذکر شده در بالا سبب ساز شده اند تا ورق گالوانیزه رنگی قیمت متغیری پیدا کند. به همین دلیل تیم آهن اسپات تصمیم گرفت تا قیمت روزانه مقاطع فولادی را در وب وب سایت خویش به اشتراک بگذارد تا مشتریان عزیز به راحتی بتوانند از آخرین قیمت ها اطلاع پیدا کنند. به طور کلی می‌توان گفت که ورق گالوانیزه رنگی، جزو محصولات ورق روغنی می باشد که به انگلیسی Coated Sheet Metal می گویند. ورق رنگی بنابر میزان و نوع کارکردی که در صنایع متفاوت داراست به رخ رول، برش خورده، کرکره طراحی و تولید می شود. آنگاه از عملیات فرمینگ ورق، قابلیت و امکان تغییر و تحول ورق رنگی به انواع مختلف وجود دارد. از رنگ های رایج ورق رنگی می توان به سفید، سفید یخچالی، کرمی، آبی، آبی تیره، سبز، سبز روشن، نارنجی، پرتقالی، صورتی، بنفش، جگری و قهوه ای سوخته اشاره کرد.
آخرین مطالب