نحوه ایجاد یک افزونه SEO Chrome با استفاده از ChatGPT

برنامه های افزودنی کروم راهی سریع و آسان برای انجام کارهای خسته کننده و تکراری ارائه می کنند. افزونه ها می توا

توسط مدیر سایت در 18 خرداد 1402

برنامه های افزودنی کروم راهی سریع و آسان برای انجام کارهای خسته کننده و تکراری ارائه می کنند. افزونه ها می توانند در سئو صرفه جویی زیادی در زمان داشته باشند. اما بسیاری هنوز روی ساختن آنها تمرکز نمی کنند.

یکی از دلایل این است که برخی از بازاریابان قادر به کدنویسی ابزارهای پیچیده نیستند، بنابراین از هر ابزاری که در دسترس است استفاده می کنند. با این اوصاف، شما همیشه نیازی به صرف وقت خود برای یادگیری مهارت های دشوار یا صرف هزینه برای یک توسعه دهنده گران قیمت برای ساخت یک ابزار پیچیده جدید ندارید.

اکنون می‌توانید از ChatGPT برای ایجاد افزونه‌های سئوی سفارشی‌شده خود، آپلود آن‌ها در Google و استفاده روزانه از آنها به صورت رایگان استفاده کنید. در اینجا نحوه

مرحله 1: الزامات را تعریف کنید
داشتن درک روشنی از آنچه می خواهید افزونه کروم شما انجام دهد، اولین گام در این فرآیند است. من به بازاریابان محتوا توصیه می کنم قبل از شروع به درخواست ChatGPT و نوشتن الزامات خاص و واضح در مورد این موضوع فکر کنند.

الزامات معمولاً دو نوع هستند:

وظیفه: برای انجام چه کاری به برنامه افزودنی خود نیاز دارید؟
ویژگی: چگونه می خواهید برنامه افزودنی شما اطلاعات را به شما ارائه دهد؟
سلب مسئولیت: این فرآیند برای ایجاد افزونه‌ای است که فقط در رایانه شما کار می‌کند، به این معنی که نمی‌توانید آن را بفروشید یا در فروشگاه وب Chrome در دسترس قرار دهید. برای اینکه این اتفاق بیفتد، باید دستورالعمل‌های Google را که می‌توانید در اینجا پیدا کنید، رعایت کنید.

برای این راهنما، از مثال یک افزونه ساده SEO Chrome که خودم ساختم استفاده خواهیم کرد. بنابراین در اینجا الزامات من است.

الزامات اطلاعاتی
من می‌خواهم افزونه SEO Chrome من، تمام عناصر صفحه را برای یک نمای کلی سریع از صفحه به من بگوید، بدون اینکه برای بررسی آنها به کد پشتیبان صفحه بروید:

عنوان صفحه
توضیحات متا
هدرها را کپی کنید
پیوندهای داخلی، از جمله لیست URL ها
تصاویر، از جمله URL
URL متعارف
الزامات ویژگی و رفتار
وقتی روی نماد برنامه افزودنی در مرورگر Chrome کلیک می‌کنم، می‌خواهم برنامه افزودنی من یک پنجره بازشو به من نشان دهد.

در زیر می توانید ببینید که ما چه خواهیم ساخت و چگونه در کروم نمایش داده می شود.

افزونه کروم
توجه: این یک نسخه اولیه از برنامه افزودنی است که برای سادگی شامل استایل CSS نمی شود. آنچه در این راهنما روی آن تمرکز می کنیم، عملکرد واقعی است، نه سبک.

همانطور که در تصویر بالا می بینید، باید مطمئن شوید که نتایج برنامه های افزودنی در تب کروم شما به عنوان یک پنجره بازشو برای شما قابل مشاهده خواهد بود.

اکثر افزونه‌های سئو به این ترتیب کار می‌کنند، وقتی روی نماد برنامه افزودنی کلیک می‌کنید، اطلاعات مورد نیاز را در یک پنجره بازشو در اختیار شما قرار می‌دهند.

مرحله 2: شرح مفصلی برای ChatGPT بنویسید
اکنون که برای درخواست افزونه SEO بالقوه آماده هستید، می توانید برای نوشتن دستورالعمل های دقیق به ChatGPT بروید. باز هم، درخواست شما باید تا حد امکان خاص و دقیق باشد.

بیشتر اعلان‌هایی که می‌بینم بازاریابان استفاده می‌کنند طولانی نیستند، بسیار کوتاه هستند. و از دستورات کوتاه، نتایج ضعیفی دریافت خواهید کرد.

در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

ابتدا باید به ChatGPT اهدافی بدهید. برای انجام این کار، می توانید از همان نیازی که در مرحله 1 دیدیم، علاوه بر خط فرمان استفاده کنید:

کد یک افزونه کروم را برای من بنویسید که به من کمک می کند عناصر سئوی درون صفحه را در هر وب سایتی شناسایی کنم. عناصر شناسایی: H1، H2، H3، عنوان صفحه، توضیحات متا، URL متعارف، تعداد H1 و H2 و تعداد پیوندهای داخلی (از جمله URL).
اکنون که به ChatGPT اهدافی را که می‌خواهید به آنها برسید، داده‌اید، زمان آن رسیده است که دقیقاً مشخص کنید که چگونه به برنامه افزودنی خود نیاز دارید تا رفتار کند. برای این کار از ویژگی پنجره پاپ آپ با دکمه ها استفاده می کنیم. در اینجا نحوه انجام این بخش آمده است:

«ویژگی افزونه کروم: وقتی روی افزونه کلیک می‌شود، یک پنجره ظاهر می‌شود. پنجره شامل یک منوی قابل کلیک است. در منو، شما سه دکمه را به من نشان می دهید. اولین دکمه دستورالعمل نحوه استفاده از افزونه را به من نشان می دهد. در دکمه دوم، H1، H2، H3، عنوان صفحه، توضیحات متا و URL متعارف را می بینم. در دکمه سوم، تعداد H1 و H2، تعداد لینک های داخلی (از جمله URL) را می بینم.
ما باید در مورد آنچه که می خواهیم به آن برسیم بسیار دقیق باشیم. برای انجام این کار، باید آخرین پاراگراف اعلان را اضافه کنید که نحوه نیاز به آپلود درخواست را مشخص می کند.

"هر فایل را جداگانه و با نام آنها به من بدهید."
به این ترتیب، از ChatGPT می‌خواهید که فایل‌ها را به بخش‌هایی تقسیم کند. این به دلیل مرحله 4 مهم است. بنابراین در آنجا بمانید.

مرحله 3: از ChatGPT بخواهید کد را بنویسد
در نهایت، وقت آن است که تمام جملاتی را که نوشتیم برداریم، آنها را کپی کرده و در ChatGPT جایگذاری کنیم:

تصویر 22 800x326
یکی از بهترین قابلیت های ChatGPT امکان نوشتن کد بدون هیچ مشکلی است.

به همین دلیل است که طبق دستورالعمل ما، ChatGPT چهار کد جداگانه را در اختیار شما قرار می دهد.

توجه: وقتی یک افزونه کروم جدید ایجاد می‌کنید، معمولاً بسته به پیچیدگی آن، باید چندین نوع فایل ارائه کنید. برای این مثال، ما فقط به چهار نوع فایل برای آپلود در حساب Chrome نیاز داریم:

Manifest.json
Popup.html
Popup.js
Content.js
استفاده از ChatGPT به این معنی است که بازاریابان نیازی به یادگیری نحوه ساخت این فایل‌های فنی ندارند، و این نکته کلی این راهنما است، اما هنوز مهم است که بدانید آنها برای چه کاری هستند.

علاوه بر این، من 

به متخصصان دیجیتال مارکتینگ توصیه می‌شود تا جایی که ممکن است درباره این فایل‌ها بیاموزند زیرا باید مشکلات فنی احتمالی را عیب‌یابی کنند و بفهمند که چگونه افزونه‌های آنها را بهتر کار کنند. اگر می‌خواهید بیشتر بدانید، Google راهنمای خاصی در مورد اقدامات مرورگر کروم دارد.

Manifest.json
فایل manifest.json یک فایل پیکربندی مورد نیاز برای هر برنامه افزودنی کروم است.

این شامل متادیتا درباره برنامه افزودنی است، مانند نام، نسخه، توضیحات، نمادها و مجوزهای آن. همچنین فایل پاپ آپ پیش فرض را مشخص می کند که با کلیک بر روی پسوند نمایش داده شود.

Popup.html
فایل popup.html رابط کاربری (UI) افزونه Chrome را نشان می دهد. چیدمان و محتوایی را که با کلیک بر روی نماد برنامه افزودنی نمایش داده می شود را مشخص می کند.

در این حالت شامل دکمه هایی برای دستورالعمل ها، عناصر سئو و آمار و همچنین بخش نتایج برای نمایش اطلاعات جمع آوری شده است.

پاپ آپ JS
فایل popup.js حاوی کد جاوا اسکریپت است که با رابط کاربری افزونه کروم در تعامل است.

با کلیک روی دکمه‌ها و ارسال پیام‌ها به اسکریپت محتوا (که در کد ارائه‌شده نیست) عناصر SEO را از صفحه وب فعال فعلی بازیابی می‌کند.

همچنین رابط کاربری را به‌روزرسانی می‌کند تا وقتی دکمه‌های مربوطه کلیک می‌شود، اطلاعات بازیابی شده را در بخش نتایج نمایش دهد.

Content.js
فایل content.js وظیفه تعامل با محتوای صفحه وب و استخراج داده های لازم را بر عهده دارد.

در این حالت، به پیام های پنجره بازشو گوش می دهد و وظایف را انجام می دهد.

دریافت خبرنامه جستجوی روزانه بازاریابان به آن تکیه می کنند.

زمین موتور جستجو را در صندوق ورودی خود دریافت کنید
شرایط را ببینید.

مرحله 4: کدهای ChatGPT را به فایل ها صادر کنید
اکنون که کدها و سه نوع فایل را در اختیار داریم، گام بعدی این است که اطلاعات این فایل ها را در قالبی قابل هضم برای افزونه کروم دانلود کنیم.

در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

اپلیکیشن Sublime Text را دانلود کنید
Sublime Text یک ویرایشگر قابل اشتراک گذاری است که به طور بومی از تمام زبان های برنامه نویسی و زبان های نشانه گذاری پشتیبانی می کند. کاربران می توانند فایل ها را دانلود کرده و در جای دیگری آپلود کنند.

کدها را کپی و پیست کنید
اکنون که کدها و Sublime Text را داریم، باید کدها را از ChatGPT کپی کرده و در برگه های Sublime Text مورد نیاز قرار دهیم، قبل از اینکه بتوانیم آنها را روی دسکتاپ خود بارگیری کنیم.

در هر برگه جداگانه، کدها را قرار می دهیم:

تصویر 21
هنگامی که «جای‌گذاری» را فشار دهید، گاهی اوقات یک برگه بدون عنوان ظاهر می‌شود که به این شکل است.

تصویر 19
شایان ذکر است که در نمونه‌های کدی که برای این راهنما استفاده می‌کنم، اپلیکیشن Sublime Text عناوین را به‌طور خودکار انتخاب نمی‌کند، بنابراین باید آنها را به صورت دستی اضافه کنید.

وقتی فایل ها را روی دسکتاپ خود ذخیره می کنید، می توانید نام فایل ها را تغییر دهید. با این حال، این بر تمدید شما تأثیری نخواهد داشت.

تصویر 24
می‌توانید همه فایل‌ها را در یک پوشه خاص ذخیره کنید که می‌توانید آن را «افزونه SEO من» یا چیزی شبیه به آن بنامید.

مرحله 5: فایل ها را در حساب برنامه افزودنی کروم آپلود کنید
اکنون که سخت‌ترین بخش این راهنما یعنی نوشتن کد را تکمیل کرده‌ایم، زمان آن رسیده که فایل‌ها را در حساب کاربری خود آپلود کنید.

برای انجام این کار، باید داشبورد افزونه های کروم خود را در اینجا باز کنید: chrome://extensions/

هنگامی که وارد شدید، این مراحل را برای آپلود صحیح فایل های خود دنبال کنید:

«حالت برنامه‌نویس» را در سمت راست بالای مرورگر خود روشن کنید. این به شما امکان می دهد تا عملکرد آپلود را باز کنید.
تصویر 18
برای یافتن و انتخاب 4 فایل خود برای آپلود، روی "Load Unpacked" کلیک کنید.
وقتی «Load Unpacked» را فشار می‌دهید، اگر از Mac استفاده می‌کنید، این پنجره باز می‌شود.

تصویر 16
هر چهار فایل را در داشبورد افزونه کروم آپلود کنید. اگر همه کارها را به درستی انجام داده باشید، برنامه افزودنی خود را در لیست به این صورت خواهید دید:

افزونه SEO Chrome
در این مرحله، برنامه افزودنی شما تقریباً آماده آزمایش است.

ما افزونه را با سه دکمه ساختیم:

دکمه دستورالعمل برای یادگیری نحوه استفاده از آن.
دکمه عناصر سئو در صفحه.
دکمه پیوندها.
هر دکمه ای که کلیک می کنید به شما امکان می دهد اطلاعات موجود در صفحه را بخوانید و ارزیابی سریعی از اینکه آیا صفحه به درستی برای جستجو بهینه شده است یا خیر.

مرحله 6: عیب یابی و پاک کردن کد
اگر در برنامه افزودنی کروم خود خطاهایی مشاهده کردید نگران نباشید، این خطاها اجتناب ناپذیر هستند اما به راحتی قابل رفع هستند.

با نسخه فعلی ChatGPT، کد به دستورالعمل های گوگل قبل از دسامبر 2021 اشاره دارد و از آن زمان بسیاری از چیزها تغییر کرده است.

نسخه مانیفست منسوخ شده است
این بدان معناست که کد می‌تواند قدیمی باشد و به آخرین نسخه مورد نیاز افزونه Chrome برای فایل مانیفست شما به‌روزرسانی نشده باشد.

یکی از این خطاها این است که نشان می دهد فایل Manifest.json منسوخ شده است، به این معنی که Google از شما می خواهد که از ژانویه 2023 به روز رسانی کنید.

بسیار محتمل است که با این نوع خطا مواجه شوید:

تصویر 20
برای رفع این مشکل، تنها کاری که باید انجام دهید این است که "manifest_version": 2 را در فایل Sublime Text خود انتخاب کنید و "2" را با "3" که آخرین نسخه است جایگزین کنید.

پس از اتمام، افزونه را دوباره آپلود کنید.

برنامه افزودنی بارگیری نشد
حذف هرگونه اشاره به نمادها و تصاویر بسیار مهم است.

در غیر این صورت، با خطایی مواجه می‌شوید که می‌گوید “fail t

o load extension”. این به این دلیل است که ما یک URL برای نمادها و تصاویر برنامه افزودنی مشخص نکرده‌ایم.

تصویر 15
اما در این مثال، ما مجبور نیستیم هیچ تصویر یا آیکونی اضافه کنیم، بنابراین حذف بخشی از کدی که به آن نیاز دارد منطقی است.

در اینجا نحوه انجام این کار آمده است:

فایل Manifest.json را باز کنید.
خطوط کد مربوط به نمادها را پیدا کنید. در مثال من، خطوط 6 تا 10 و 16 تا 20 هستند
تصویر 17
این خطوط را از کد حذف کنید و فایل خود را ذخیره کنید.
سپس آن را دوباره در داشبورد آپلود کنید.
این بار، بدون خطاهای ChatGPT، باید یک پسوند تمیز و صحیح آماده برای آزمایش مجدد داشته باشیم.

اگر همه چیز را درست انجام دادید، این چیزی است که باید ببینید - یا چیزی بسیار مشابه:

خروجی افزونه کروم
شروع به ایجاد افزونه های SEO Chrome خود کنید
اگر بارها و بارها شکست می خورید، همه چیز می تواند بسیار خسته کننده شود، به خصوص اگر ندانید چگونه کدنویسی کنید. می دانم چون آنجا بوده ام.

همچنین، به یاد داشته باشید که با هوش مصنوعی، قوانین خاصی برای نوشتن توضیحات مناسب از آنچه نیاز دارید وجود ندارد. ممکن است لازم باشد درخواست خود را چند بار به روز کنید تا همانطور که نیاز دارید کار کند.

در اینجا کاری است که می توانید برای کاهش خطاها انجام دهید و سعی کنید آنها را برطرف کنید:

خطا را کپی کرده و آن را مستقیماً در ChatGPT قرار دهید و بخواهید آن را برطرف کند. به طور معمول این ابزار در توضیح اینکه چه اشکالی در کد به زبان ساده وجود دارد واقعاً خوب است. سپس بهبودهای توصیه شده را انجام دهید.
اگر احساس می کنید کد شما خیلی طولانی و پیچیده است، برخی از الزامات برنامه افزودنی را حذف کنید. از کوچک شروع کنید. شاید فقط یک پسوند برای پیدا کردن عنوان صفحه ایجاد کنید. پس از موفقیت آمیز بودن تست، الزامات جدید را اضافه کنید و دوباره تست کنید.
اگر ChatGPT راه حل خوبی به شما ارائه نمی دهد، از Google خوب قدیمی استفاده کنید. این احتمال وجود دارد که افراد زیادی قبل از اینکه آن را حل کرده باشید.
امیدواریم با این راهنمای دقیق، بتوانید از قدرت ChatGPT استفاده کنید و یاد بگیرید که چگونه افزونه SEO بعدی خود را بسازید.


مشاوره حرفه ای سئو

منبع
آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن