ویژگی های وکیل ملکی خوب و مزایای استفاده از خدمات آن

هرگاه مشکل قانونی در زمینه ملک و املاک پیش بیاید، افراد به دنبال یک وکیل ملکی خوب و مجرب برای مشاوره و یا استخ

توسط ATRINNEWS در 27 دی 1400

هرگاه مشکل قانونی در زمینه ملک و املاک پیش بیاید، افراد به دنبال یک وکیل ملکی خوب و مجرب برای مشاوره و یا استخدام وکیل میروند تا بتوانند به بهترین شکل از حقوق دفاع کرده و پرونده را به سرانجام برسانند. اما این سوال همیشه پیش می آید که بهترین وکیل ملکی چه کسی است و چگونه باید از میان وکیلهای ملکی بسیاری که وجود دارد، بدانیم که کدام یک از آنها میتواند از حق ما دفاع کند. 

یکی از بیشترین پرونده هایی که در دادسراها موجود است و افراد زیادی با آن درگیر هستند، مسائل مربوط به ملک و املاک و اختلافات ناشی از آن است. همین امر موجب شده است تا افراد بسیاری به عنوان وکیل ملکی در این زمینه فعالیت کنند. بدیهی است که توانایی این افراد در حل پرونده ها با یکدیگر متفاوت است و برخی از آنها بهتر از دیگران می توانند در مدت کوتاه تری به نتیجه مطلوب دست پیدا کنند.

انواع ملک کدام است و وکیل ملک کیست؟

در حالت کلی اموال افراد را از نظر قانونی می توان به دو دسته منقول و غیرمنقول تقسیم کرد. اموال منقول به اموالی گفته میشود که میتوان آنها را به صورت فیزیکی متقل و جا به جا کرد. اموال غیرمنقول به اموال ثابتی گفته میشود که نمیتوان آنها را حرکت داد. وقتی از ملک صحبت میکنیم، منظور اموال غیرمنقول است و وکیل ملکی کسی است در زمینه مشکلات مربوط به این اموال فعالیت میکند. 

مشکلات مربوط به املاک را نیز میتوان از نظر قانونی به دو دسته ی حقوقی و کیفری تقسیم کرد که وکیل املاک مربوط به جنبه حقوقی آن میشود. در مورد املاک نیز انواع بسیار زیادی وجود دارد که دو نمونه از مهمترین آنها که بیشتر دعاوی ملک نیز مربوط به آنها میشود، املاک مشاعی و مفروز است. 

املاک مشاعی به املاکی گفته میشود که بیش از یک مالک دارد و املاک مفروز تنها یک مالک حقیقی و حقوقی دارد. صاحب املاک با توجه نوع ملکی که در اختیار دارند، دارای حقوقی هستند که گاهی اوقات در این مسائل و حتی گاهی مالکیت ملک، مشکلاتی بین اشخاص به وجود می آید که برای حل آن به مراکز قانونی مراجعه می کنند و از وکیل ملکی استفاده میکنند. 

وکیل ملکی و حقوقی که صاحب ملک دارد؟ 

همان طور که ذکر شد، هر کس که صاحب ملکی است، از یک سری حقوق قانونی برخوردار است که وکیل املاک باید به آنها کاملا مسلط باشد تا در مواقع لزوم بتوانند از حقوق موکل خود دفاع کنند. 

اولین حقی که صاحب ملک دارد، حق تصرف آن است. منظور از حق تصرف این است که صاحب مال می تواند از ملک خود به هر شکلی که مایل است استفاده کند و کاملا بر آن تسلط دارد. می تواند بسته به نوع ملک که مسکونی یا تجاری است، در آن سکونت کرده یا مشغول به کار شود. حتی میتواند آن را اجاره دهد یا به هر شکل دیگری از امتیازات آن استفاده کند. البته این حق تصرف منوط به آن است که موجب مزاحمت و آزار برای همسایگان و افراد دیگر نشود. هر گاه کسی این حق مسلم را از صاحب ملک به هر نحوی سلب کند، وکیل ملکی می تواند نسبت به دریافت حقوق موکل خود اقدام کند. 

حق بعدی که صاحب ملک دارد، مالکیت محصول ملک است. به عنوان مثال اگر در ملک درختی وجود داشته باشد، تمام میوههای آن متعلق به صاحب ملک است. به علاوه، گاهی افرادی که صاحب ملک نیستند نیز میتوانند تحت شرایطی از آن استفاده کنند. به عنوان مثال، حق وقف و انتفاع مربوط به شخص سومی میشود که صاحب ملک نیست. وکیل ملکی باید بتواند با استفاده از مدارک قانونی حق صاحب املاک را با استفاده از مواد و تبصره های قانونی به او بدهد.

ویژگی های بهترین وکیل املاک

برای شناخت بهترین وکیل ملکی ، ابتدا باید بدانید که یک وکیل ملکی متخصص و خوب چه ویژگیهایی باید داشته باشد. اولین و مهمترین نکتهای که می تواند نشانه یک وکیل ملک خوب باشد، میزان تجربه او در حل پروندههای مشابه است. با وجود این که تمام وکیلهای دادگستری میتوانند در انواع زمینه های ملکی فعالیت داشته باشند، اما یک وکیل ملکی خوب دامنه فعالیتهای خود را به همان پرونده های حقوقی مربوط به املاک محدود میکند و در همین زمینه به کسب تجربه می پردازد. 

علاوه بر این، یک وکیل ملکی خوب باید سطح دانش بالایی در زمینه مربوطه داشته باشد و به تمام مواد و تبصره های قانونی مسلط باشد تا بتواند از تمام حقوق موکل خود دفاع کند. به علاوه، باید توانایی بیان خوبی داشته باشد تا بتواند به خوبی جوانب پرونده را برای قاضی توضیح دهد. 

برای پیدا کردن یک وکیل متخصص ملکی باید به سوابق او در حل پروندههای مشابه توجه کنیم. به عنوان مثال، برای پیدا کردن بهترین وکیل ملکی در تهران باید ببینیم که کدام وکیل شهرت بیشتری در شهر تهران دارد و پروندههای قبلی او تا چه حد موفق بودهاند. با بررسی این نکات و میزان تحصیلات وکلای مختلف میتوان بهترین وکیل ملکی تهران را انتخاب کرد تا بتواند نتیجه دلخواه را برای ما به دست آورد. 

مزایای استخدام وکیل ملکی

بسیاری از افراد ممکن است بخواهند به تنهایی به حل مشکلات خود بپردازند و مهمترین دلیل آن معمولا هزینه وکیل ملکی است که باعث میشود افراد از مراجعه به وکیل املاک خودداری کنند. اما سطح قوانین مربوط به املاک بسیار گسترده است و با استخدام یک وکیل ملکی تهران یا هر شهر دیگری، می توان از دانش و تسلط او در زمینه مسائل قانونی مربوط به املاک استفاده کرد.  

به علاوه، تجربه وکیل امور ملکی نیز در پیشبرد روند پرونده و کسب نتیجه مد نظر در کوتاهترین مدت، بسیار موثر است. البته معمولا هزینه وکیل ملکی برای وکلای باتجربه و مشهور بالاتر است، اما مزیتهای استخدام این وکلا کاملا ارزش هزینه آن را دارد و سود مالی که شخص در نتیجه پرونده به دست میآورد، بسیار بیشتر از حق الزحمه وکیل است.

نتیجه گیری

استخدام یک وکیل ملکی دارای مزایای بسیاری است که باعث میشود حق و حقوق مردم پایمال نشود و بتوانند طبق قانون از املاک خود استفاده کنند. اما انتخاب یک وکیل املاک خوب نیز بسیار تاثیر دارد و برای انتخاب آن باید به مهارت و سابقهی کاری وکیلهای مختلف توجه کرد تا بتوان بهترین وکیل ملکی را انتخاب کرد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن