وکیل خانواده در چه حوزه هایی فعالیت می نماید؟

با دانستن این موضوع که وکیل خانواده در حوزه چه دعاوی فعالیت می نماید به راحتی می توان برای دعاوی مورد نظر خود

توسط ATRINNEWS در 10 اسفند 1400

با دانستن این موضوع که وکیل خانواده در حوزه چه دعاوی فعالیت می نماید به راحتی می توان برای دعاوی مورد نظر خود وکیل خانواده استخدام نموده و دعاوی مربوطه را حل و فصل کرد. امروزه با افزایش جمعیت تعداد خانواده هایی که در اجتماع با ازدواج مرد و زن شکل می گیرند افزایش پیدا کرده است. به علت کاهش صبر و سازگاری بین زوجین، اختلافات موجب می شود تا پای آن ها به دادگاه های خانواده باز شده و خواهان حقوق خود باشند. در این زمان با داشتن یک وکیل امور خانواده می توان روند پیشرفت پرونده را سرعت و بهبود بخشید.

وکیل خانواده کیست؟

به آن دسته از وکلا که به طور تخصصی در زمینه دعاوی خانوادگی فعالیت نموده و وکالت خانواده را عهده دار می شوند، وکیل خانواده می گویند. وکیل خانواده متخصص به صورت تخصصی و تمام وقت بر روی پرونده هایی با مضمون دعاوی خانوادگی کار نموده و با وجود آن که توانایی وکالت دیگر پرونده ها را دارا هستند، ترجیح می دهند که دعاوی خانوادگی را وکالت نمایند.

حوزه فعالیت وکیل خانواده

وکیل خانوادگی عموما در زمینه دعاوی خانوادگی فعالیت می نماید. حال ممکن است این سوال ایجاد شود که این دعاوی چه هستند؟ در ادامه تعدادی از دعاوی قابل حل و فصل توسط وکیل خانواده خوب را شرح خواهیم داد:

طلاق توافقی

طلاق توافقی به نوعی از طلاق گفته می شود که در آن زوجین با یکدیگر بر سر تمامی امور توافق کرده و خواهان جدا شدن از یکدیگر هستند. یکی از وظایف وکیل خانواده در این زمینه آن است که توافقنامه زوجین را دریافت و مطالعه نموده و آنان را در پیش برد هرچه سریع تر جلسات دادگاه یاری نماید. به علاوه وکیل می تواند به نمایندگی از موکل خود در جلسات دادگاه حضور پیدا کند.

طلاق توافقی به دلیل آن که سریع ترین نوع طلاق است، تبدیل به مهم ترین و تکراری ترین طلاق های دادگاه های خانواده شده است. در این نوع طلاق بر سر همه حقوق مالی و غیر مالی اعم از مهریه، نفقه، حضانت فرزندان، جهیزیه و... زوجین به توافق می رسند. توافقات زوجین ثبت شده و در صورت اخذ گواهی عدم سازش این گواهی در حکم صادر شده طلاق لحاظ می شود. بنابر اهمیت شرایط سازش، حضور بهترین وکیل خانواده در کنار زوجین الزامی است.

طلاق به درخواست زن

مطابق با مقررات قانون مدنی و مقررات فقهی حق طلاق با مرد است و مرد می تواند با پرداخت تمام حقوق زن وی را طلاق دهد. منظور از حقوق زن مواردی همچون مهریه، نفقه، جهیزیه، اجرت المثل ایام زندگی و... است. 

در درخواست طلاق از طرف زن گرفتن رای طلاق در صورتی که مرد راضی نباشد امری سخت و دشوار تلقی می شود. طلاق از طرف زن از سخت ترین و مهم ترین پرونده های دادگاه های خانواده هستند. زن برای اخذ رای طلاق باید ادله موجه ارائه نموده و از دادگاه تقاضای طلاق نماید. برای مثال زن باید به استناد ۱۱۳۰ قانون مدنی اعتیاد مرد، عدم پرداخت نفقه توسط مرد به مدت ۶ ماه، بچه دار نشدن مرد، ترک زندگی توسط مرد و ازدواج مرد بدون اجازه همسر اول را ثابت نماید. 

در این حالت عموما زنان مایلند تا با پرداخت هزینه وکیل خانواده، شخصی کاربلد را در کنار خود داشته باشند که آنان را راهنمایی نماید.

طلاق به درخواست مرد

مطابق با مقررات قانون کشور حق طلاق با مرد بوده و مرد می تواند با پرداخت کلیه حقوق زن با رعایت شرایط مقرر در قانون زن را طلاق دهد. این نوع طلاق نیازی به داشتن هیچ گونه مدرکی ندارد.

مهریه

مهریه مالی است مه در زمان ازدواج مرد متعهد می شود که عندالمطالبه به زن پرداخت نماید.  چنان چه زن درخواست مهریه خود را نماید، مرد موظف است که مهریه وی را طبق آن چه که در عقدنامه ثبت شده است پرداخت نماید. چنان چه مرد دارای تمکن مالی بوده و از پرداخت مهریه سر باز زند، زن می تواند به دادگاه مراجعه نموده و حکم توقیف اموال مرد را بگیرد. لازم به ذکر است که دریافت مهریه امری است که با طلاق رابطه ای ندارد. یعنی ممکن است زن درخواست مهریه نماید اما همچنان مایل به ادامه زندگی مشترک باشد و یا آن که تمام مهریه خود را به مرد ببخشد و درخواست طلاق نماید.

اجرت المثل ایام زوجیت

طبق تبصره ماده ۳۳۶ قانون مدنی اگر زن کارهایی را انجام دهد که شرعا وظیفه وی نبوده و شرعا برای آن کار اجرت المثل وجود داشته باشد و زن به دستور مرد و یا برای کسب رضایت وی انجام داده باشد و برای دادگاه قابل اثبات باشد، دادگاه اجرت المثل کارهای انجام شده را محاسبه نموده و مرد را موظف به پرداخت می نماید.

حضانت فرزندان

حضانت از فرزند یا فرزندان بر عهده پدر و مادر وی است. این حق و تکلیف بر عهده والدین گذاشته شده است. مطابق قانون و مقررات حضانت فرزندان تا سن ۷ سالگی با مادر و پس از آن با پدر است.

حضانت فرزندان دختر از سن ۷ الی ۹ سالگی با پدر است و پس از آن فرزند دختر خود می تواند انتخاب نماید که با کدام والد خود زندگی کند‌. این سن برای فررندان پسر از سن ۷ الی ۱۵ سالگی می باشد.

تمکین

تمکین به معنای اطاعت کردن زن از همسر خود بوده و زن باید در منزلی که مرد برای زندگی مشترک تدارک دیده است سکنی گزیده و در انجام وظایف زناشویی و حسن رفتار کوشا باشد. چنان چه زن از شوهر خود تمکین ننماید و از انجام وظایف خود سر باز زند، مطابق با قانون ضمانت اجراهایی در نظر گرفته شده است که حقوقی از جمله عدم استحقاق نفقه، اجازه دادن به مرد برای ازدواج مجدد، محروم شدن زن از نصف دارایی هایی که در سند ازدواج درج شده اند و طرح دعوای الزام به تمکین  است.

جمع بندی

با توجه به آن که تهران پایتخت بوده و دارای جمعیت زیادی است، به طبع اختلافات خانوادگی در آن نیز زیاد می باشد که موجب شده تا زوجین به دنبال بهترین وکیل خانواده در تهران بگردند. وکیل خانواده در تهران به دلیل تجربه کاری زیاد می توانند به خوبی از حقوق موکل خود دفاع نمایند و با تمام پیچ و خم های راه آشنا هستند.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن