هزینه ی وکالت بر چه اساسی تعیین می شود؟

    وکالت یک قرارداد است بین یک فرد مخصص که وکیل نامیده می شود و طرف دیگر قرارداد فردی اس که موکل

توسط ATRINNEWS در 21 تیر 1401

 

 

وکالت یک قرارداد است بین یک فرد مخصص که وکیل نامیده می شود و طرف دیگر قرارداد فردی اس که موکل نامیده می شود. برای هر دو طرف میزان هزینه ی وکیل بسیار اهمیت دارد.به راستی  هزینه ی وکیل چه قدر است؟ چه عواملی بر هزینه ی وکیل تاثیر میگذارد؟میزان هزینه ی وکیل چگونه محاسبه می شود؟ هزینه ی گرفتن یک وکیل خوب چه قدر است؟ مبنای محاسبه ی دستمزد وکیل چه قدر است؟ هزینه ی وکیل توافقی چه قدر است؟ اصلا آیا مبنای مشخصی برای تعیین میزان هزینه ی وکیل وجود دارد؟ ما در این مقاله سعی می کنیم به این سوالات جواب بدیم با ما با همراه باشید.

آیا مبنای مشخصی برای تعیین هزینه ی وکالت وجود دارد؟

 قبل از هر چیزی باید به این سوال جواب بدهیم که آیا  مبنای مشخصی برای تعیین هزینه وکالت وجود دارد یا خیر؟ عوامل متعددی در تعیین هزینه ی وکالت موثر هستند. وکالت حوزه ی بسیار گسترده ای دارد که دعای مختلفی را در برمی گیرند در هر یک از این دعاوی عناصر و عوامل بسیاری دخیل هستند که بر میزان هزینه ی وکیل تاثیر می گذارند. وکلا بر اساس خواسته ی مالی که توسط طرفین مطرح می شود دارای یک تعرفه حدودا 10 درصدی است، بدین معنی است که به عنوان مثال اگر وکیل مورد نظر ما یک وکیل چک برگشتی باشد و مبلغ این چک 100 میلیون تومان باشد، میزن حق اوکاله بین 7 تا 10 درصد تعیین می شود. که در این مورد بازهم نوع چک و امانتی و یا تضمینی بودن آن اثر گذار است. بنابراین اینکه بخواهیم بگویم حق الوکاله یک وکیل چه قدر است کار چندان راحتی نیست.  در پرونده های کیفری که خواسته و بحث بحث ریالی و مبالغ دقیق مالی مطرح نیست تعیین دستمزد با توجه به اهمیت و ارزش پرونده برای موکل تعیین می شود. هزینه ی وکالت معمولا بر اساس توافق بین وکیل و موکل است، در برخی موارد تعرفه ها به صورت معین است و در برخی موارد این میزان مشخص نیست  بسته به حجم کار و دلایل و مدارک و مستندات موجود متفاوت است.

در صورتی که پرونده به نتیجه نرسد آیا بازهم باید هزینه ی وکالت را پرداخت کرد؟

پاسخ این سوال مثبت است، خوب است بدانید که وکالت از شغل ها نتیجه گرا نیست؛ یعنی چه؟ بدین معنی که اینگونه نیست که پرداخت هزینه ی وکالت و دریافت آن بسته به این باشد که پرونده با موفقیت به انجام رسیده باشد. وکیل تمام تلاش خود را برای تحقق عدالت در جامعه و دفاع از حق و حقوق موکل خود به  کار می بندد اما اگر به نتیجه ی دلخواه نرسید بدین معنی نیست که حق طلب حق الوکاله خود را ندارددر واقع وکیل وظیفه دارد که کار خود را به بهترین شکل انجام دهد و هیچ گونه تعهدی در قبال نتیجه ندارد  و تصمیم گیرنده ی نهایی قاضی پرونده است.

نحوه ی پرداخت هزینه ی وکالت چگونه است؟

وکیل به صورت مستقیم یا غیر مستقیم از هیچ نهاد و ارگانی حقوق دریافت نمی کند  و در واقع وکالت جزو مشاغل آزاد است که وابسته به هیچ سازمانی نیست، درست است که وکلا باید در آزمون کارآموزی قوه ی قضائیه و دادگستری شرکت کنند و دوره های کارورزی خود را بگذرانند  از کانون وکلا پروانه ی وکالت در یافت کنند اما تعهد استخدام در هیچ نهادی را ندارد.نحوه ی پرداخت هزینه ی وکالت بر مبنای خواسته ی مالی طرفین است  که به طور مستقیم از موکل دریافت می شود. برخی از وکلا پرداخت حق الوکاله را به دو قسمت تقسیم می کنند 50 درصد از آن را در ابتدای کار می گیرند 50 درصد دیگر در پایان کار و پس از رای نهایی، اما همانطور که گفتیم در هر صورت و حکم دادگاه هر چه که باشد باید حق الوکاله پرداخت شود.

 مبنای تعیین هزینه ی وکالت چیست؟

 مبنای تعیین حق الوکاله معمولا براساس سه روش زیر تعیین می شود:

       تعداد وکیل؛ اینکه چند وکیل دارند روی پرونده کار می کنند هزینه ی وکالت را تحت تاثیر قرار می دهد. به عنوان در طلاق توافقی در صورتی که هر یک از زوجین به طور مستقل با وکیل دادگستری قرارداد ببندد هر کدام باید حق الزحمه ی وکیل را به صورت جداگانه پرداخت نمایند.

      تعداد پرونده؛ مسائل حقوقی مطرح شده در پرونده در میزان حق الزحمه ی وکیل تاثیر گذار است.  ممکن است فردی برای طلاق به وکیل مراجعه کرده باشد و نیاز داشته باشد حضانت و مهریه هم پیگیری شود در این شراط برای هر یک از پرونده ها و مسائل حقوقی باید هزینه ی جداگانه بپردازد که با توافق بین وکیل و موکل تعیین می شود.

       مبنای پرداخت حق اوکاله در مراحل مختلف دادرسی؛ممکن است شما برای مطالبه ی چک به وکیل مراجعه کرده باشد و وکیل تا صدور حکم در دادگاه بدوی وکالت شما را بر عهده بگیرد، اگر بخواهید در مرحله ی تجدید نظر هم دخالت کند باید مجدد به ایشان وکالت دهید.

      منبع

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن