ضرورت حضور وکیل خانواده در پرونده های خانوادگی

مشاجرات خانوادگی از مواردی است که در قانون تعریف شده است و قوانین، خط مشی ها و تکالیف و حقوق خانواده ها را درب

توسط ATRINNEWS در 20 دی 1400

مشاجرات خانوادگی از مواردی است که در قانون تعریف شده است و قوانین، خط مشی ها و تکالیف و حقوق خانواده ها را دربر میگیرد. وجود یک وکیل خانواده خوب می تواند در دعاوی خانوادگی نقش موثری داشته باشد و موارد لازم را تحت بررسی قرار دهد. اگر به دنبال بهترین وکیل خانواده در تهران هستید، میتوانید از وکلای باتجربه و متخصص در این زمینه کمک بگیرید.

از اینجا بخوانید: https://techrato.com/2021/11/05/how-to-solve-law-problem-reportage/

اهمیت مراجعه به وکیل خانوادگی

مسائل و مشکلات خانوادگی مانند: طلاق، نفقه، مهریه و .. از جمله مسائلی است که در دادگاههای خانواده انجام میشود و به دلیل پیچیدگی مسائل حقوقی در این زمینه، وجود یک وکیل خانواده متخصص و مورد اطمینان الزامی است. دعاوی خانوادگی در مراجع حل اختلاف بررسی میشود و این موضوع باعث شده که افراد سودجو و فرصت طلب بخواهند از خانواده ها و زوجین سواستفاده کنند و خود را یک وکیل مجرب معرفی کنند.

 برای جلوگیری از این اتفاق می بایست به بهترین وکیل خانواده مراجعه کرد و وکالت خانواده را به دست یک وکیل با تجربه و کاردان سپرد.

وظایف وکیل خانواده

کار یک وکیل خانواده اعجاز در پرونده نیست و در وهله اول مشاوره و صحبت با موکل به منظور تشخیص موضوع و یافتن راه حل مناسب برای حل مسئله میباشد. مهمترین وظیفه وکیل خانواده قبل از طرح دعوا و یا دفاع از موکل خود، ایجاد صلح و آشتی و حفظ کانون خانواده می باشد و لزوما پرونده نباید با خصومت به پایان برسد. البته در مواردی مثل طلاق که موکل تصمیم خود را گرفته باشد، وکیل امور خانواده میبایست موکل خود را حمایت کند و سریعترین و آسانترین راه را برای به سرانجام رسیدن پرونده در نظر گیرد. 

وکیل خانواده خوب باید در همه حقوق طرفین از جمله مهریه، نفقه، جهیزیه مرد و زن، حضانت و .. مدافع موکلش باشد و مصلحت ایشان را در این زمینه رعایت کند. از دیگر وظایف وکیل خانوادگی، پیگیری پرونده به نحو مطلوب و ارائه اطلاعات و جزییات مربوط به پرونده است. قابل اعتماد بودن، حفظ اسرار موکل و داشتن انصاف و رفتار صحیح وکیل در قبال موکل نیز جزو وظایف و تعهدات یک وکیل خانوادگی خوب میباشد.

 در مواردی که خانواده ها در پیدا کردن یک وکیل خوب دچار اشتباه شوند، باعث طولانی شدن پروسه طلاق و ایجاد رنج و مشقت و دو برابر شدن هزینه ها خواهد شد. برای پیدا کردن وکیل خانواده در تهران میتوانید لیست وکلای خانواده تهران را تهیه کنید و یا به وبسایت کانون وکلا مراجعه کنید.

در چه مواردی میتوان از وکیل خانواده استفاده کرد؟

وظایف وکیل خانواده در حوزه مشکلات مربوط به مسائل خانوادگی است. این حوزه دعاوی مختلفی دارد که قصد داریم به مهمترین آنها بپردازیم. در این موارد بهتر است از بهترین وکیل خانواده در این زمینه استفاده شود تا به نتیجه مطلوب دست پیدا کرد.

  • طلاق توافقی: یکی از دعاوی خانوادگی پرتکرار که امروزه در کشور ما بسیار زیاد شده است، طلاق توافقی است. در طلاق توافقی زوجین باید در مواردی مثل مهریه و سایر حقوق خود به توافق برسند و از وکیل خانواده متخصص کمک بگیرند تا روند طلاق سریعتر پیش برود. 

  • درخواست طلاق از طرف زن: این مورد جزو مشکل ترین و طولانی ترین موارد طلاق محسوب میشود. در قانون حق طلاق با مرد است و اگر زن درخواست طلاق داشته باشد باید ادله کافی و قابل استنادی ارائه دهد. بدیهی است وجود یک وکیل خانوادگی مجرب می تواند تاثیر زیادی در تسریع پرونده داشته باشد.

  • درخواست طلاق از طرف مرد: این نوع طلاق از آنجایی که در قانون حق طلاق با مرد میباشد، راحت تر بوده و زودتر به نتیجه میرسد. اما در هر صورت پروندههای خانوادگی زمانبر بوده و باید روند خود را طی کند.

  • مهریه: از دیگر مواردی که میتوان از وکیل خانواده خوب استفاده کرد، مسائل مربوط به اجرا گذاشتن مهریه است. دریافت مهریه حق قانونی و شرعی زن است و در صورتی که مرد نخواهد مهریه زن را پرداخت کند، زن میتواند از طریق وکیل خانواده درخواست مطالبه مهریه خود را داشته باشد. البته مواردی نیز وجود دارد که مرد میتواند مهریه زن را پرداخت نکند.

  • نفقه: با بسته شدن عقد نکاح، زن مستلزم دریافت نفقه است. مگر اینکه نشوز و عدم تمکین وی محرز شود. اثبات ناشزه یا غیر ناشزه بودن زن و دریافت نفقه را میتوان به وکیل خانواده سپرد. 

از دیگر اختلافات و دعاوی خانوادگی که در آنها می توان از وکیل خانواده کمک گرفت عبارت است از:

  • عقد و نکاح دائم و موقت 

  • اذن در نکاح 

  • شروط ضمن عقد نکاح

  • برهم زدن عقد و خسارات ناشی از آن

  • اجازه ازدواج مجدد زوج

  • استرداد جهیزیه و مشکلات مرتبط با آن

  • تمکین و نشوز

  • طلاق، رجوع، فسخ نکاح، بذل مدت و انقضای آن

  • حضانت و ملاقات کودک

  • نسب

  • نفقه اقارب

  • امور مربوط به غایب مفقودالاثر

  • سرپرستی گرفتن کودکان بی سرپرست

  • تغییر جنسیت

  • اهدای جنین

  • ولایت قهری و قیمومیت

  • رشد، حجر و رفع آن

هزینه وکیل خانواده

در پرونده های حقوقی خانواده با توجه به درجه سختی و پیچیدگی و میزان زمان و انرژی که صرف پرونده میشود، برای وکیل حق الوکاله های متفاوتی در نظر گرفته میشود. همچنین با توجه به تجربه، تخصص و دانش وکیل،  حق الوکاله وکیل های مختلف در پروندههای یکسان نیز  متفاوت خواهد بود. به عنوان مثال برخی پرونده ها دچار سختی زیادی نمی باشند و به سادگی قابل حل شدن است که در این موارد وکیل حق الوکاله زیادی دریافت نمی کند اما در پرونده هایی که پیچیدگیهای حقوقی زیادی دارد و مستلزم وقت و انرژی زیادی است، مسلما دارای حق الوکاله بالاتری میباشد.

در صورتی که قصد دارید از حق الوکاله وکیل خانواده به طور شفاف مطلع شوید، میتوانید از قسمت خدمات حقوقی، قیمت اعلامی توسط وکیل خانواده برای مسائل و مشکلات متفاوت را جویا شوید و نهایتا بهترین وکیل خانواده را برای خود انتخاب نمایید.

نتیجه گیری

مسائل و مشکلات خانوادگی در هر جوامعی وجود دارد و اخذ یک وکیل خانواده خوب و متخصص با اطلاعاتی که در زمینه های مختلف حقوقی دارد، میتواند به پایان بخشیدن به مشاجرات و به آرامش رسیدن خانواده کمک کند.

وجود یک وکیل خانواده در مواجه با مشکلات و مسائل حقوقی ضروری است تا هر یک از  افراد خانواده جهت پیشگیری از بروز مشکل و یا حل اختلافات خانوادگی از او مشاوره بگیرند و وکالت امور خانواده را به وی محول کنند.

آخرین مطالب