تیرآهن

تیرآهن  I و H و کاربرد آنها در ساخت و ساز تیرآهن را می توان یکی از اصلی ترین مصالحی دانست که این رزوها د

توسط ATRINNEWS در 12 شهریور 1401

تیرآهن  I و H و کاربرد آنها در ساخت و ساز

تیرآهن را می توان یکی از اصلی ترین مصالحی دانست که این رزوها در ساختمان سازی کاربرد پیدا کرده است. این نوع آهن در انواع مختلف و به شکل های متفاوتی تولید می شود که هر کدام از آنها دارای ویژگی ها و مشخصات مخصوص به خود هستند. در هر پروژه ساختمانی ممکن است لازم باشد که از یکی از انواع آن مورد استفاده قرار گیرد. برای تهیه هر نوع از این محصول می توانید به مجموعه آهن هایپر مراجعه کنید. کارشناسان برای تشخیص نوع مورد نیاز برای ساختمانتان به شما تخصصی ترین مشاوره ها را می دهند. مقاطع فولادی انواع مختلفی دارند که برای انتخاب نیاز است درباره آنها شناخت بیشتری پیدا کنید. در ادامه دو نوع مقطع فولادی I و H با هم مقایسه شده اند.

انواع تیرآهن I و H

تیرآهن به طور معمول به دو شکل I و H تولید می شود. اجزای تشکیل دهنده آن جان و بال نام دارند. ضخامت بال ها در نوع I به شکل ثابت هستند. این مدل می تواند بلندای میان 80 تا 600 میلی متر را پوشش دهد. نوع H را با نام هاش یا بال پهن هم می شناسند که در مقایسه با نوع I بال های بزرگ تری دارد. در این مدل طول بال و ارتفاع با هم برابری می کنند. این مدل بلندای 100 تا 1000 میلی متر را پوشش می دهد. ضخامت جان این مدل از نوع I بیشتر است.

نوع H را بر طبق وزن هم دسته می کنند. این تقسیم بندی شامل بال پهن سبک، بال پهن سنگین و بال پهن فوق سنگین می شود. آمدن دو نشانه L و V در کنار نام هر کدام از انواع تیرآهن به این معنا است که ویژگی هایی را برای آن به همراه خواهد داشت. نشانه V سنگین بودن و نشانه L سبک بودن را مد نظر دارد. انواع سنگین و سبک و همچنین فوق سنگین کاربردهای ویژه خود را در صنایع مختلف دارند.  

 

مقایسه تیرآهن I و H

تیرآهن I و H در ظاهر به هم شباهت های زیادی دارند، اما در کل با هم متفاوت هستند. هر دو نوع آنها یک قطعه فلزی یکپارچه هستند که با عملیات جوشکاری و پرچ درست شده اند. وجوه افتراق این دو نوع آهن منجر شده است که در صنایع ساختمان سازی کاربردهای گوناگونی داشته باشند. یکی از مهم ترین تفاوت آنها را می توان در وزنشان دانست. نوع H نسبت به نوع I وزن بالاتری دارد و سنگین تر است. همین ویژگی موجب شده است که این نوع تیرآهن قدرت تحمل نیروهای بیشتری را داشته باشد. اما همین مشخصه هم باعث شده است که در بعضی از سازه ها نتوان از آن استفاده کرد. مثلاً در سازه های لرزه ای که وزن و نیروی وارد شده بر دیوار بسیار پر اهمیت است، نمی توان آن را کار گذاشت. در این موارد بهتر است از نوع I استفاده شود که وزن کمتری دارد.

جان نوع H در مقایسه با نوع I ضخیم تر است. ضخامت بیشتر جان به این نوع کمک می کند که در مقابل نیروها و خمش ها مقاومت بالاتری از خود نشان دهد. ضخامت کمتر در جان نوع I موجب شده است که مقاومت کمتری داشته باشد. تیرآهن نوع H بال بزرگ تری دارد، ضمن این که پهنای آن نیز بیشتر است. به این ترتیب، یعنی خواص هندسی آن کاملاً با نوع I که بال آن کوتاه تر و پهنای آن کمتر است متفاوت است. نوع I بیشتر به عنوان خرپاهای تکیه گاهی و قاب های اصلی سازه به کار برده می شود. نوع H را بیشتر در ساخت پل ها به ویژه پل های طویل استفاده می کنند.

 

مقایسه نوع I و H با دیگر مقاطع فولادی

تیرآهن I و H با دیگر مقاطع فولادی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند تفاوت هایی دارند. این نوع مقاطع فولادی مستطیل شکل در مقایسه با بقیه ارزان تر و به صرفه تر هستند. ضمن این که کاربردهای زیادی دارند و به عنوان عناصر گوناگون سازه ای می توان آنها را به کار برد. شاید به همین دلیل باشد که به آنها مقاطع عمومی گفته می شود. یعنی از آنها می توان هم در تیرهای سقفی و هم در ستون ها استفاده کرد و کاربردهای گسترده ای در امر ساخت و ساز دارند. یکی دیگر از مزایای کاربرد این نوع مقاطع فولادی در ساختمان سازی اتصال ارزان و ساده آنها است. به راحتی می توان آنها را به قطعه اصلی یا فرعی متصل کرد.

این دو نوع محصول کاملاً برای مهندسان و کارشناسان شناخته شده هستند و کاربرد خود را در ساختمان سازی نشان داده اند که نتایج خوبی را به همراه داشته است و ضریب خطا در استفاده از انواع تیرآهن پایین است. قدرت آنها در سازه های مختلف موجب می شود که سازه بی نیاز از استفاده از المان های تکیه گاهی دیگر شود. استفاده از آنها با صرفه جویی در زمان و هزینه همراه است، به اضافه این که پایداری بالایی را به ساختمان می بخشد.  

 

خرید تیرآهن از آهن هایپر

بهترین راه تهیه تیرآهن مراجعه به فروشگاه های آنلاین است. این نوع خرید چند مزیت دارد. هم از قیمت روز آهن در زمان کمی مطلع می شوید و هم این که می توانید به سادگی قیمت فروشگاه های مختلف را با هم مقایسه کنید. با مراجعه به وب سایت آهن هایپر به نشانی https://ahanhyper.com/ می توانید محصولات آهنی را در دسته بندی های مختلف ببینید و به راحتی محصول مورد نظرتان را خریداری کنید. قیمت ها در مقایسه با رقبا کمتر است، زیرا این مجموعه محصولاتش را به طور مستقیم از کارخانه های سازنده تهیه می کند. به این ترتیب هم از نظر قیمت و هم از نظر کیفیت همه محصولات تضمین شده هستند.

در زمان خریداری تیرآهن مهم است که خریدار کارخانه های تولیدکننده را بشناسد و درباره آنها اطلاعات داشته باشد. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می توانید از مشاوران مجموعه کمک بگیرید. کارشناسان می توانند در انتخاب محصول مناسب که برای شما به صرفه تر و ارزان تر تمام شود راهنمایی های لازم را ارائه دهند.  

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن