برای طلاق توافقی چه اقداماتی نیاز است؟

طلاق توافقی چیست؟ طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن مرد و زن بنا بر دلایل مختلف به این نتیجه می‌رسند

توسط ATRINNEWS در 29 دی 1400

طلاق توافقی چیست؟

طلاق توافقی نوعی از طلاق است که در آن مرد و زن بنا بر دلایل مختلف به این نتیجه می‌رسند که نمی‌توانند زندگی مشترک خود را ادامه دهند. و تصمیم می‌گیرند به صورت توافقی جدا شوند.

و به این ترتیب در مورد تمامی مسائل زندگی مشترک مانند حضانت فرزندان، نفقه، جهیزیه، اجرت المثل، مهریه و دیگر مسائل موجود به توافق می‌رسند. تمامی موارد گفته شده بستگی به توافق بین زن و شوهر دارد.

دادگاه نیز با توجه به توافق زوجین رای خود را صادر می‌کند این رای همان گواهی دم سازش است.

در صورتی که زوجین بعد از ثبت دادخواست طلاق توافقی به وکیل مراجعه ‌کنند وکلای حقوقی در ابتدا تمام توافقات را نوشته و به امضای هر دو طرف می‌رساند و آن را در دادگاه مطرح می‌کنند. و تمامی بندهای آن در حکم دادگاه ذکر خواهد شد.

مراحل طلاق توافقی 

مرحله اول: مشاوره اجباری

با توجه به این که امروزه تمامی کارهای ادارای و سایر موضوعات نیاز به ثبت درخواست اینترنتی دارد بنابراین اولین مرحله برای درخواست طلاق توافقی مراجعه به سایت نوبت دهی طلاق است و زوجین باید درخواست خود را در این سامانه ثبت کنند.

پس از ثبت زن و مرد باید به مراکزی همچون غربالگری و مشاور خانواده رفته و پس از اتمام مشاوره های لازم در صورتی که همچنان تصمیم بر جدایی داشته باشند گواهی عدم انصراف از طلاق دریافت کنند.

مرحله دوم: تقدیم دادخواست

در این مرحله زوجین باید دادخواست طلاق خود را به خدمات الکترونیک قضایی تحویل دهند. در این مرحله زوجین یا وکلای آن‌ها باید مدارکی مانند شناسنامه، کارت ملی و عقدنامه را به دفتر خدمات الکترونیک قضایی تقدیم کنند.

بیشتر بخوانید:

https://asemooni.com/%D8%B9%D9%88%D8%A7%D9%85%D9%84-%D8%B7%D9%84%D8%A7%D9%82-%D8%AA%D9%88%D8%A7%D9%81%D9%82%DB%8C-60584

مرحله سوم: تعیین وقت دادرسی

پس از تقدیم دادخواست، باید منتظر بود تا دادگاه وقت رسیدگی تعیین کند. وقت رسیدگی از طریق سامانه ثنا زوجین به صورت الکترونیکی به اطلاع خواهد رسید. و ابلاغیه ها نیز به صورت پیامک برای زوجین ارسال می‌شود.

مرحله چهارم: تشکیل جلسه دادگاه

زوجین و یا وکلای آن‌ها باید در مدت تعیین شده همراه با مدارک لازم در دادگاه حضور داشته باشند.

مرحله پنجم: مشاوره در دادگاه 

در این مرحله زوجین باید هزینه مشاوره را پرداخت کنند و پس از آن به واحد مشاوره‌ی دادگاه خانواده مراجعه کنند. در واحد مشاور خانواده، مشاوره مربوط آن بخش با طرفین وارده مذاکره و سعی می‌کند بین آن‌ها سازش ایجاد کند.

در صورتی که راهنمایی ها و صحبت‌های مشاور خانواده تاثیری نداشته  باشد و زوجین اصرار به طلاق داشته باشند مشاورین با دلایل خود در مورد جدایی اظهار نظر می‌نمایند. سپس توافق نامه های مربوطه توسط مشاور تکمیل می‌شود و به امضای طرفین می‌رسد.

این توافق نامه به آن‌ها تحویل داده می‌شود تا برای صدور گواهی عدم سازش به دادگاه تحویل دهند.

در توافق نامه مواردی مانند مهریه، نفقه زوجه، اجرت المثل، جهیزیه، حضانت فرزندان، نحوه ملاقات با فرزندان و تمامی حقوق مالی ذکر می‌شود.

مرحله ششم: باردار بودن یا نبودن زوجه

 برای دریافت گواهی عدم سازش از طرف دادگاه باردار بودن یا نبودن زوجه باید مشخص شود و الزامی است. برای مشخص شدن بارداری سه راه وجود دارد.

روش اول اقرار زوجه است، اقرار کردن زن به باردار نبودن به این صورت است که دادگاه با این اقرار گواهی عدم سازش صادر می‌کند اما برای این که صیغه طلاق در دفاتر طلاق انجام شود زن حتما باید آزمایش پزشکی همراه خود داشته باشد تا صیغه طلاق جاری شود.

روش بعدی مراجعه به آزمایشگاه است، به این صورت که زوجه قبل از مراجعه به دادگاه خانواده آزمایش داده و گواهی عدم بارداری دارد در این صورت با مراجعه به دادگاه و طی کردن دیگر مراحل گواهی عدم سازش صادر شده و زوجین با مراجعه به دفتر طلاق از هم جدا می‌شوند.

یکی از نکات مهم این است که اگر زوجه باکره باشد نیاز به اقرار و آزمایش نیست. اما به جای آن زوجه باید از دادگاه معرفی نامه گرفته و به پزشکی قانونی تحویل  دهد و پس از انجام آزمایش های مربوطه مبنی بر باکره‌ بودن زوجه گواهی سلامت بکارت دریافت می‌کند و به دادگاه تحویل می‌دهد.

نکته قابل توجه دیگر یائسه بودن زوجه است که در این صورت نیازی به گواهی عدم بارداری و اقرار او نیست.

و روش سوم این است که زوجین اعلام بارداری می‌کنند و اتفاق نظر دارند. و بادرای در گواهی عدم سازش ذکر می‌شود.

مرحله هفتم: حضور مجدد در دادگاه

پس از طی کردن مراحل گفته شده زن و مرد یا وکلای آن ها باید به دادگاه خانواده مراجعه کنند و دادگاه با توجه به نظر مشاوره و محتویات پرونده و توافقات بین طرفین گواهی عدم سازش را صادر می‌کند.

مرحله هشتم: مراجعه به دفاتر طلاق

بعد از این که دادگاه گواهی عدم سازش را صادر کرد زوجین سه ماه فرصت دارند تا گواهی صادر شده را به همراه مدارک دیگر به دفاتر طلاق تحویل دهند تا صیغه طلاق جاری شود.

هزینه طلاق توافقی

 تمام هزینه طلاق توافقی با توجه به این طلاق به صورت توافقی است بین زوجین تقسیم می‌شود. این هزینه ها شامل مواردی  مثل ثبت دادخواست طلاق، هزینه های مشاوره، ازمایش های زوجه و دیگر موارد است.

بعد از ثبت درخواست طلاق توافقی شعبه دادگاه آن تعیین می‌شود و چون این نوع طلاق توافقی است بنابراین داوری نداشته و مشاور خانواده سعی در سازش بین طرفین دارد. و هزینه های مشاوره از زوجین دریافت می‌شود.

هزینه های طلاق توافقی در شهرهای مختلف متفاوت می‌باشد.

امکان پاک کردن طلاق از شناسنامه

پس از این که طلاق ثبت می‌شود در صورتی که زوجین نزدیکی نداشته باشند با تحویل دادن حکم دادگاه می‌توانند شناسنامه خود را تعویض کنند و شناسنامه سفید بگیرند.

در صورتی که زوجین نزدیکی داشته باشند تنها در صورت ازدواج مجدد شناسنامه تعویض خواهد شد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن