انواع پروفیل از نظر شکل ظاهر و جنس

  اشکال پروفیل  اشکال پروفیل از حیث ظواهر همانطور که اشاره شد یکی از&nbs

توسط ATRINNEWS در 17 آبان 1401

 

اشکال پروفیل

 اشکال پروفیل از حیث ظواهر

همانطور که اشاره شد یکی از از انواع دسته‌بندی پروفیل‌ها براساس رخ ظاهری فرآورده رخ می‌گیرد که همین مدل تقسیم‌بندی حاصل روش ساخت پروفیل هست که آن را به پروفیل گشوده و پروفیل بسته دسته‌بندی می‌کند.

پروفیل باز

همین دسته پروفیل‌ها که کلیدی تراز مقطع باز میباشند در اصطلاح به پروفیل گشوده شناخته می‌شوند، به عبارتی دو حاشیه مقطعی که اهمیت سوراخ باشد و به نیز جوش نخورده باشد پروفیل باز به شمار می‌رود که به عنوان نمونه می‌توان به تیرآهن، نبشی، پروفیل Z، میلگرد، ناودانی، تسمه و ... اشاره کرد.

پروفیل بسته

پروفیل بسته که در برعلیه پروفیل گشوده قرار داراست دارای تراز مدت زمان بسته می باشد و به عبارتی دو کناره پروفیل به هم جوش می‌خورد یا این که ایجاد حفره در محصول، فارغ از جوش‌خوردگی، جنس را به پروفیل بسته تبدیل می‌کند. به دلیل این که همین جور پروفیل‌ها توخالی هستند، وزن سبک‌تری هم دارند. از اشکال متعدد پروفیل بسته می‌توان به قوطی، لنگه دری، لوله و ... اشاره کردالبته پروفیل را در دسته‌‌های دیگری جای میدهند که براساس کالا و کاربرد محصول و... است، هر پروفیل بسته و بازی ممکن میباشد کاربردها، متاع و کیفیت متفاوتی داشته باشند ولی در ادامه به جهت روشن‌تر شدن مطلب به شکل مختصر به این دسته‌بندی‌ها اشاره می‌کنیم.

 گونه های پروفیل براساس جنس

همانطور که در مطالب بالا اشاره شد پروفیل‌ها به دو طریق نورد گرم و نورد سرد ایجاد میگردند که طی همین فرایندها کالا نهایی کیفیت متفاوتی پیدا می‌کند که به تناسب آن عملکرد فرآورده نیز متنوع می‌شود، برهمین اساس می‌توان گفت پروفیل به طور کلی به دوسته پروفیل صنعتی و پروفیل ساختمانی تقسیم می شود که هرمورد از همین دسته‌بندی‌ها ممکن می باشد محصول متفاوتی داشته باشند.

پروفیل آلومینیومی

همین نوع پروفیل به استدلال موادسازنده موجود در ادغام سازنده خود، حیاتی مقاومت بالایی هست که این متاع را به جهت استعمال در محیط‌های مرطوب مطلوب می‌سازد، همچنین رنگ روشن، وزن سبک، مقاومت بالا و شکل‌پذیر پروفیل آلومینیوم، همین کالا را به جهت به کارگیری در ساخت دروپنجره و کارها ساختمانی مطلوب می‌سازد.

پروفیل گالوانیزه

طی عملیات گالوانیزاسیون، عنصری از روی بر روی کالا فولادی کشیده میگردد که به واسطه آن پروفیل مقاوم و ضدزنگ می‌شود.

پروفیل کامپوزیتی

عنصر تولید کننده پروفیل کامپوزیتی ترکیبی است. در ایجاد این نوع محصول می‌توان اهمیت گزینش مدل الیاف، عملیات سطحی و رزین مناسب، پروفیلی اساسی مقاومت بالا در برابر حرارت و مواد شیمیایی ایجاد کرد که کاربردهای متنوعی هم داردهمین پروفیل سبک می باشد و در برابر خوردگی و ارتعاشات مقاومت بالایی دارد، علاوه‌براین خرید آن هم مقرون به‌صرفه است.

پروفیل استیل

وجود کروم در عنصر سازنده پروفیل به ایجاد محصولی اصلی فرآورده استیل منجر می‌گردد که اهمیت خاصیت ضدزنگ بودن و مقاوم در برابر خوردگی و حرارت است، علاوه‌بر همین اهمیت سطحی صاف و قشنگ هست که بخش اعظم برای استفاده در نمای داخلی و خارجی ساختمان و کارها دکوراتیو کاربرد دارد.

پروفیل مبلی

همین مدل پروفیل به عامل خاصیت رنگ‌پذیری، آبکاری، فرم‌پذیری و... به جهت استعمال در مواردی مانند ایجاد میز و مبل کاربرد زیاد داردهمین پروفیل مبلی که از ورق روغنی ساخته شده ضخامتی کاهش از ۱/۵ میلیمتر دارد.

 طرز های ایجاد پروفیل پروفیل مهم به کارگیری از دو شیوه مستقیم و غیرمستقیم ساخته خواهد شد که هر یک از این طریق ها سبب می گردد تا محصول تولید شده اصلی خصوصیت ها و کاربردهای مختلفی باشند. در نحوه مستقیم ورق از قالب هایی عبور می نماید که منحصر بوده و از طراحی ویژه ای برخوردار میباشند و ایجاد آن از طریق دادن زاویه ها و فرم موردنظر به ورق انجام می شود.

در نحوه غیرمستقیم به جهت صورت دادن به ورق ها از سوی قالب ها و حرارت جوش حیاتی پیچش گیر فشار وارد می شود. به وسیله وارد کردن چنین نیرویی از طرف پیچش و کمانش و خمش ترمیم و بازسازی و ترمیم ورق به بهترین صورت ممکن رخ می گیرد. به علاوه با به کار گیری از یک اره مداد به جهت برش دادن ورق ها مبادرت می شود و آن گاه از اینکه بسته بندی شدند به انبار کالاهای فولادی نبی می شوند.

کدام صحیح تر است قوطی یا پروفیل

مانند بخش اعظمی از افراد ممکن میباشد شما هم در شناخت این دو اصطلاح دچار خلل باشید ، در واقع هر دو همین عنوان ها نام های مرسوم یک محصول هستند ، اگر شما اهمیت ایجاد و ساز آشنایی ندارید و نیز مصالح فلزی را به مهربانی نمی شناسید در در آغاز ممکن هست به جهت شعور این اصطلاحات اندکی ایراد داشته باشید ، در همین قسمت می خواهیم برای مدام این موضوع را به جهت شما از دربین ببری

 برای همین کار می بایست به تعریف و تمجید صحیح این جنس اعتنا داشته باشیم : قوطی یا این که پروفیل مصالح فلزی چهارگوش یا دایره ای مانندی است که فضای درون آن کاملا خالیست ، که در بعدها گوناگون وابسته به نیازهای روز بازار ایجاد می شود. قوطی اسم متداول همین محصول در کشور ایران می باشد ، که بیشتر استعمال می شود ، پروفیل نیز اسم لاتین آن است ، البته گاهی شنیده می شود که بخش اعظمی از کاربران این کالا هر دو نام ها را با هم به فعالیت می گیرند یعنی " قوطی پروفیل " که همین اصطلاح به گوش ما آشناتر می رسد.

عامل ها مؤثر بر قیمت پروفیل

علاوه‌بر وزن محصول، کالا پروفیل، نحوه تولید، مارک و کارخانه تولیدکننده، بعد ها و ضخامت که کارداران درونی محسوب می‌شوند، بعضا کارداران بیرونی هم وجود داراست که قیمت پروفیل را زیر تأثیر قرار می‌دهد. از گزاره این موارد می‌توان به نرخ دلار، نرخ مواد اولیه، میزان عرضه و تقاضا، هزینه حمل و نقل، نیاز صنعت های وابسته، بورس کالا، قیمت‌های جهانی و ... اشاره کرد.

 

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن