مشاوره حقوقی تلفنی در خصوص دعوای سفته

سفته به عنوان یک سند لازم‌الاجراست که افراد نسبت به قوانین مربوط به آن آگاهی نداشته و اغلب به راحتی آن

توسط ATRINNEWS در 11 آبان 1400

سفته به عنوان یک سند لازم‌الاجراست که افراد نسبت به قوانین مربوط به آن آگاهی نداشته و اغلب به راحتی آن را امضا می‌کنند. به عنوان مثال برای امور مالی و یا حسن انجام کار در روابط بین کارگر و کارفرما از سفته استفاده می‌شود. اما سفته نیز بار حقوقی و قانونی دارد چراکه دارای ویژگی حق و مسئولیت است. بنابراین قبل از این‌که آن را به هردلیلی امضا کنید، حتما با یک مشاور متخصص مشاروه حقوقی تلفنی داشته باشید.

سفته چیست و چه کمکی از مشاوره حقوقی تلفنی در این خصوص بر می آید؟

سفته وسیله پرداخت غیرپولی محسوب می‌شود که در دسته خاص اسناد تجاری طبقه‌بندی می‌شود. (اسناد تجاری در طبقه‌بندی عام دارای مصادیق متعددی است). به عبارت دیگر براساس مواد ۳۰۷ تا ۳۰۹ قانون تجارت، سفته عبارتست از سندی که براساس آن صادرکننده موظف و متعهد به پرداخت مبلغ معین در تاریخ معین می‌شود. یا اینکه متعهد می‌شود تا مبلغی را به صورت عندالمطالبه در وجه حامل و شخصی معین پرداخت نماید. در سفته علاوه بر مهر و امضا باید مبلغ معین تعهد شده گیرنده و تاریخ نیز مشخص شده باشد.

پس سفته سندی است که امضاکننده آن بای در زمان مقرر یا زمانی که صاحب سفته  (کسی که سفته در اختیار وی می باشد) وجه را طلب کند، به وی بپردازد. 

دلیل متداول‌تر بودن چک نسبت به سفته

این‌که چک به عنوان یک وسیله پرداخت غیرپولی دیگر بیشتر از سفته مورد استفاده قرار می‌گیرد به دوعلت است. نخست این‌که سفته باید خریداری شود اما چک راحت‌الوصول‌تر است

مورد دوم این‌که سفته محدودیت درمبلغ دارد ولی شما در چک آزاد هستید هرمبلغی دوست دارید بنویسید.

چرا مشاوره حققی تلفنی درمورد سفته مهم است؟

همانطور که گفتیم سفته به عنوان یک سند لازم‌الاجر دارای تعهد و مسئولیت است. مشاور حقوقی متخصص که عموما متخصصان و وکلای حقوقی باتجربه هستند، در زمینه حقوق و تعهدات مالی نیز دارای تجربه و دانش کافی هستند،بنابراین مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی در مورد سفته به عناوان یک سند مالی، باعث می‌شود افراد پیش از هر تصمیم‌گیری بابت امضا و صدور سفته از یامدهای صدور سفته و قوانین آن و آثار احتمالی امضای سفته اطلاعات لازم را کسب می‌‌کنند.

از سوی دیگر شما باید بدانید ذکر کردن یا نکردن نکات ریز و درشت در یک سند مانند سفته می‌تواند کیفیت و ویژگی سفته را از سند تجاری به عادی عوض کند که این نکات را نیز می‌تونید در مشاوره حقوقی تلفنی در مورد سفته به دست آورید.

بسیاری از عموم مردم جامعه فکر می‌کنند برای سفته نیازی به مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی وجود ندارد، اما اگر به آمار مراجعات به دادگاه‌ها و یا تعداد زیاد افراد سفته باز دستگیرشده دقت کنید پی می‌برید که سفته آنطور که به نظر می‌رسد نیز ساده نیست.

برای پیداکردن بهترین روش تبادل سفته در بازارهای مالی و استفاده از سفته به عنوان سند پرداخت غیرپولی باید هنگام صدور آن به نکاتی چون درج ارقام و مشخصات دقت کنید درغیر این صورت ممکن است مجبور شوید برای حل اختلاف و دعوای خود به مراجع کیفری یا مدنی مراجعه کنید. در نتیجه باید بتوانید با کمک مشاور حقوقی متخصص و دریافت مشاوره حقوقی تلفنی در زمینه سفته به اطلاعات درستی دسترسی پیدا کنید.

شما با دریافت مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی در مورد سفته می‌توانید با اصطلاحات و مفاهیم حقوقی و قانونی آشنا شوید و به دید شفاف‌تری در مورد تصمیم‌گیری هنگام صدور سفته یا اقدام برای اجرای آن به دست می‌آورید.

بیشتر بخوانید: مشورت گرفتن از وکلا به صورت تلفنی چگونه است؟

چند نکته در مورد سفته که مشاوره حقوقی تلفنی به شما خواهد گفت:

اگر به عنوان کارمند برای استخدام در نهاد یا ساختمانی از شما سفته خواسته‌اند و قصد دارید سفته را به عنوان ضمانت حسن انجام کار امضا کنید حتما به عنوان صادرکننده سفته باید به ذکر جهت صدور سفته، توجه داشته باشید. یعنی مشخصات قرارداد استخدامتان را در آن بنویسید و از سوی دیگر مشخصات سفته را نیز در قرارداد کاری خود بیان کنید.

وصول سفته به دو صورت انجام می‌شود: از طریق طریق اجرای اسناد رسمی و روش دوم در وصول سفته از طریق مراجعه به دادگستری است که بهتر است اطلاعات لازم در مورد شرایط و انتخاب روش وصول سفته را با مشاوره حقوقی تلفنی تخصصی با وکیل تلفنی به دست آورید.

سفته برای لازم‌الاجرا بودن و پیگیری از طریق مراجع قضایی باید دارای نقش تمبر و شماره خزانه‌داری کل باشد و از سوی دیگر باید سقف مبلغ اعتبار سفته قید شده باشد.

باید مبلغ سفته به صورت حروف و به طور کامل نوشته شود و نباید از مبلغ اسمی سفته بیشتر باشد.

گیرنده سفته نیز باید مشخص باشد.

آخرین مطالب
مقالات مشابه
نظرات کاربرن